Alternator

Większość nowoczesnych samochodów ma wbudowaną prądnicę prądu zmiennego, nazywaną często alternatorem. Sruby A łączą pokrywkę tylną B z pokrywą przednią C. Wewnątrz pokrywy B przykręcona jest płytka H z diodami prostującymi. Nie należy rozbierać szczotkotrzymaczy i płytki z prostownikiem, jeżeli nie ma się Odpowiedniego doświadczenia i specjalnych narzędzi. Aby wyjąć wirnik w celu wymycia i nasmarowania łożysk) wystarczy zdjąć pokrywę przednią C. Nie należy się przy tym posługiwać młotkiem, lecz śrubowymi ściągaczami.
W prądnicy prądu zmiennego szczotki dociskane są do gładkich pierścieni Ślizgowych, w wyniku czego zużywają się bardzo powoli, W odróżnieniu od prądnicy prądu stałego, w której szybkie ścieranie szczotek spowodowane jest przesuwającymi się działkami komutatora o ostrych krawędziach.
przy prawidłowej eksploatacji prądnica prądu zmiennego nie wymaga demontażu przez okres około 50 000 km przebiegu samochodu.
Regulatory prądnicy są zwykle połączone w jeden zespół z wyłącznikiem samoczynnym. Urządzenia tego nie można we własnym zakresie rozbierać, regulować lub naprawiać. Do sprawdzania regulatorów prądnic potrzebne jest specjalne stanowisko z dokładnymi przyrządami pomiarowymi, którym dysponują stacje obsługi. [hasła pokrewne: samochody poleasingowe, wypożyczalnia samochodów poznań, wypożyczalnia samochodów Warszawa ]
Regulatory prądnicy należy chronić przed uszkodzeniami mechanicznymi, przed dopływem wody, smarów i benzyny. Okresowo sprawdza się połączenie przewodów elektrycznych z zaciskami regulatora. Podstawa regulatora prądnicy .jest elektrycznie połączona z masą samochodu, o czym trzeba pamiętać np. w czasie malowania blachy nadwozia.
We własnym zakresie można wymienić cały regulator prądnicy. Powinien to być bezwzględnie taki sam regulator pod względem typu i marki jaki zastosowała fabryka. Należy przy tym zwrócił uwagę, że typ regulatora nie jest związany z typem lub serią nadwozia samochodu, lecz z typem i serią zastosowanej prądnicy.
Przed odłączeniem starego, zużytego regulatora należy oznaczyć i zapisać kolejność przyłączenia przewodów elektrycznych. Połączenia przeprowadza się przy odłączonym akumulatorze. Uwaga. W samochodach z prądnicą prądu zmiennego alternatorem, nie wolno odłączać akumulatora, gdy silnik pracuje!
Rozruszniki są zbudowane podobnie niemal we wszystkich typach samochodów. Rozrusznik składa się jakby z dwóch połączonych zespołów: ze zwykłego silnika elektrycznego (na prąd stały) oraz elektromagnetycznego włącznika. Zadaniem silnika jest obracanie wału korbowego w chwili rozruchu. Elektromagnetyczny włącznik spełnia dwie funkcje: zazębia mechanicznie wirnik rozrusznika z kołem zębatym wału korbowego w momencie rozruchu oraz zwiera elektrycznie styki doprowadzające prąd do rozrusznika.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: samochody poleasingowe Samochody używane wypożyczalnia samochodów poznań