Ciśnienie w układzie chłodzenia

Gdy ciśnienie w układzie chłodzenia przekroczy 0,4 kG/cm2, otwiera się zawór w pokrywie wlewu chłodnicy i płyn chłodzący wydostaje się z chłodnicy do zbiornika wyrównawczego. Z chwilą zaistnienia w chłodnicy podciśnienia na skutek ochładzania się płynu, otwiera się drugi zawór w pokrywie wlewu chłodnicy i płyn przepływa z powrotem ze zbiornika do chłodnicy.
W zbiorniku wyrównawczym natomiast zaworek w normalnych warunkach jest zamknięty i wnętrze zbiornika nie ma żadnego kontaktu z atmosferą. Zawór ten otwiera sie dopiero wtedy, gdy ciśnienie wewnątrz zbiornika, na skutek przepływu i zmian ilościowych płynu, zwiększy się 0 0,1 kG/cm2. W razie powstania zbyt dużego podciśnienia, którego nie skompensuje elastyczność ścianek zbiornika, otwiera się drugi zawór, wyrównując ciśnienie wnętrza zbiornika z ciśnieniem atmosferycznym,
Ponieważ kontakt z atmosferą ma wyłącznie chłodna warstwa powietrza znajdująca się nad lustrem płynu chłodzącego, ubytek jego praktycznie jest bardzo niewielki, z tym, że ulatnia się tylko składnik najlżejszy, tzn. woda.
Płyn chłodzący w układzie powinno się wymieniać nie wcześniej niż po przebiegu 60 000 km lub po okresie 2 lat użytkowania samochodu. Wymiana jego jest czynnością bardzo prostą i polega na opróżnieniu układu (odkręcenie czerwonego kranika), zalaniu świeżej mieszanki i uruchomieniu silnika na przeciąg 5+10 min. Po ostygnięciu silnika mieszankę należy uzupełnić do poziomu +8 cm nad kreską „MIN” w zbiorniku wyrównawczym. [więcej w: Na zlecenie otwieranie samochodów warszawa, taśmy transportujące, Części samochodowe od najlepszych producentów ]

Sprawdzenie działania termostatu
Układ chłodzenia w silniku FIAT 850 wyposażony jest również w termostat regulujący temperaturę cieczy w układzie oraz przyspieszający nagrzewanie się zimnego silnika. Termostat umieszczony jest w górnym króćcu w głowicy cylindrów.
Z chwilą stwierdzenia niewłaściwej pracy termostatu (silnik się długo nagrzewa, temperatura jego jest nieustabilizowana itd.), termostat należy wyjąć z układu i sprawdzić jego działanie. Niesprawność termostatu wynika zazwyczaj z tego, że w miarę upływu czasu pracy silnika elastyczna harmonijka metalowa termostatu pokrywa się cienką warstewką kamienia kotłowego. którą należy delikatnie zdjąć, np. przy użyciu metalowej szczoteczki.
W celu skontrolowania działania termostatu po wybudowaniu go z układu chłodzenia należy zanurzyć w naczyniu z gorącą wodą. W miarę wzrostu temperatury wody kontrolowanej za pomocą wskazań termometru, obserwuje się zachowanie się termostatu. Początek otwarcia zaworu termostatu powinien nastąpić w temperaturze wody 75 0 ± 2 oc, natomiast całkowite otwarcie zaworu termostatu powinno nastąpić w temperaturze 100 0 ± 2 0 C.
W razie stwierdzenia nieprawidłowej pracy termostatu (przebicie ścianek lub zanik elastyczności harmonijki, uszkodzenie grzybka zaworu itp.), należy go bezwzględnie wymienić na nowy.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: Części samochodowe od najlepszych producentów Na zlecenie otwieranie samochodów warszawa taśmy transportujące