Pojazdy platformowe

Do przewozu dużych i ciężkich elementów lub ładunków niesypkich stosuje sie niekiedy pojazdy platformowe, czyli ze skrzyniami ładunkowymi bez ścian bocznych i tylnych. Samochody-wywrotki mają z reguły metalowe skrzynie ładunkowe. Na przykład samochód COMMER o ładowności 5 ton budowany na podwoziu typu SUPERPOIS ma skrzynię wykonaną z blachy stalowej, spawaną. Skrzynia taka odznacza się dużą sztywnością dzięki silnej budowie szkieletu podłogi z ceowników stalowych. Tylna ściana wykonana jest w postaci klapy odchylającej się na zawiasach umieszczonych w tylnych słupkach bocznych. Dźwignia zamka zabezpieczającego klapę przed otworzeniem się umieszczona jest z boku skrzyni przy kabinie kierowcy. Największa wywrotka na świecie produkcji firmy WESTERN CONTRACTING o ładowności 120 ton ma ciężar własny około 80 ton. Pojemność skrzyni ładunkowej wynosi 61 ma, moc silnika 375 KM; maksymalna szybkość jazdy z ładunkiem około 56 km/godz. Nadwozie furgonowe, czyli zamknięte pomieszczenie ładunkowe, przypomina zwykle swą konstrukcja nadwozie autobusowe pozbawione okien lub niekiedy z pozostawieniem małych okien, z reguły jedynie w drzwiach. Jednolite nadwozie furgonowe, zespolone z kabiną kierowcy w całość konstrukcyjną, budowane jest przeważnie jako półniosące lub samonośne. Nieniosące nadwozie furgonowe, osadzone na podwoziu ramowym, stanowi zwykle zamknięty kadłub zastępujący otwartą skrzynię ładunkową i związany z ramą niezależnie od oddzielnej kabiny kierowcy. [podobne: wyposażenie stajni, maszyny pakujące, pojazdy specjalistyczne ] Furgonowe nadwozia naczep ciągników siodłowych są z reguły konstruowane jako kadłuby samonośne. Nadwozia samochodów wyczynowych Osiągi samochodu wyczynowego zależą w znacznym stopniu od stosunku mocy silnika do ciężaru własnego pojazdu oraz od czołowego oporu powietrza, stawianego przez jego nadwozie. Sprawia to, że projektując nadwozie samochodu wyczynowego zwraca sie przede wszystkim uwagę na lekkość konstrukcji kadłuba oraz na jego jak najkorzystniejsze własności aerodynamiczne. Nadwozie samochodu wyczynowego ma jedno siedzenie tylko dla kierowcy. Aby polepszyć widoczność z siedzenia kierowcy, często w nadwoziu samochodu wyczynowego nie stosuje się wogóle błotników, co przyczynia się zwykle zarazem do zmniejszenia ciężaru i oporów powietrza. [przypisy: Samochody używane, podesty magazynowe, przyczepy samochodowe ]

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: koparki podesty magazynowe przyczepy samochodowe