Zrozumiałe, że sprawdzenie instalacji elektrycznej może wykonywać tylko taki kierowca, który wie gdzie w danym samochodzie przebiegają przewody i wiązki przewodów elektrycznych Przewody są ułożone i przeciągnięte przeważnie w ten sposób, aby droga między poszczególnymi urządzeniami była jak najkrótsza.
Rzeczywiste rozmieszczenie przewodów w nadwoziu jest zupełnie inne niż ułożenie tych samych przewodów na schemacie instalacji elektrycznej. Sprawdzając instalację elektryczną w nadwoziu samochodu nalezy przeglądać wszystkie dostępne wiązki, przewody, końcówki i złącza. Szczegółowej kontroli wymagają te odcinki i punkty przewodów, które narażone są na mechaniczne uszkodzenia, przetarcia i przełamania, jak np. przewody pod błotnikiem, przewody obok części nagrzewających się itp. [hasła pokrewne: zakładanie aparatu, motorpol, wypożyczalnia samochodów Warszawa ]
Przewodów przełamanych wewnątrz oplotu wiązki nie należy wyjmować, lecz nowy przewód przeciągnąć równolegle obok wiązki. W celu wymiany przewodu przeciągniętego pod obiciem tapicerskim (np. pod sufitem) należy do końcówki uszkodzonego przewodu przylutować nowy przewód, a następnie przeciągnąć przewód zużyty aż do całkowitego wysunięcia przewodu nowego. Należy przy tym nie tylko pociągać przewód zużyty, ale przede wszystkim wpychać ze strony przeciwnej przewód nowy. Przed przeciąganiem przewód można obficie natrzeć talkiem.
We współczesnych samochodach nie stosuje się przewodów w izolacji gumowej, .lecz w izolacji z elastycznego tworzywa sztucznego. Przewody takie nie wymagają żadnej konserwacji poza ochroną przed uszkodzeniami mechanicznymi i nadmiarem ciepła.
Niektóre odcinki przewodów mają złącze rurkowe. Złącze takie powinno być dokładnie izolowane przez nasunięcie rurki gumowej albo staranne owinięcie taśmą izolacyjną.
Do połączenia końcówek przewodów ze stykami niektórych urządzeń elektrycznych stosuje się płaskie zaciski mosiężne. W czasie zdejmowania tego zacisku nie należy pociągać za przewód, lecz za korpus zacisku. W czasie ponownego łączenia zacisk wsuwa się do oporu aż do chwili, kiedy wyczuje się osadzenie kulistego zatrzasku w otworze styku.
Jeżeli wbudowuje się nowe urządzenie (np. zespolony przełącznik świateł), to przed zdjęciem zacisków ze starego urządzenia należy oznaczyć końcówki przewodów. Na przewodzie przykleja się opaskę z poloplastu, na której przed przyklejeniem oznacza sie długopisem nazwę lub numer złącza.
Przewód doprowadzający prąd do żarówek kulistych można wysunąć z oprawki żarówki. W tym celu po wyjęciu żarówki A należy wcisnąć przewód B od dolnej strony oprawki tak, aby wysunąć krążek izolacyjny C. Ponieważ krążek ma promieniową szczelinę, końcówkę przewodu można przesunąć przez tę szczelinę i zdjąć krążek C z przewodu B. Przewód należy wy— ciągnąć ku tyłowi oprawki. Końcówkę przewodu należy odlutować i ponownie przylutować do nowego przewodu. Przed założeniem przewodu oczyścić i ewentualnie natrzeć cienką warstwą wazeliny technicznej sprężynę D.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: motorpol skup samochodów katowice zakładanie aparatu