Materiały i narzędzia

W stacjach benzynowych Centrali Produktów Naftowych można nabyć następujące gatunki benzyny samochodowej.
— Etylinę 78 — barwioną na kolor niebieski, o liczbie oktanowej nie niższej niż 78.
— Etylinę 94 — barwioną na kolor żółty, o liczbie oktanowej nie niższej niż 94.
Te dwa rodzaje benzyn mają składniki silnie trujące. Benzyn tych nie używa się do mycia, czyszczenia itp. Również trujące są pary i spaliny benzyny etylizowanej, dlatego nie należy uruchamiać silnika w zamkniętym pomieszczeniu.
Etylinę 78 stosuje się do silników o stopniu sprężania nie większym niż 7, a Etylinę 94 stosuje się do silników o stopniu sprężania większym niż 7.
Do samochodowych silników dwusuwowych stosuje się mieszankę benzyny z olejem silnikowym lub specjalnym olejem do silników dwusuwowych. Olej ten należy wymieszać z benzyną jeszcze przed Wlaniem do zbiornika w samochodzie. Ilość dolewanego oleju zależy od zaleceń instrukcji obsługi danego samochodu i wynosi około 1 litr oleju na 20+30 litrów benzyny. [patrz też: wynajem samochodów warszawa, Naprawa samochodu w warsztacie samochodowym, sklep z częściami do motocykli wszystkich marek ]
Do silników wysokoprężnych stosuje się olej napędowy. Olej napędowy otrzymywany jest podczas destylacji ropy naftowej. Stacje CPN sprzedają dwa gatunki oleju napędowego: stosowany w okresie letnim olej napędowy oznaczony jest I-L, a stosowany w okresie zimowym I-Z.
Do smarowania silnika i zespołów samochodu należy stosować oleje zalecane przez instrukcję obsługi.
Instrukcje samochodów pochodzenia zagranicznego zalecają stosowanie olejów według klasyfikacji SAE (Society of Automobile Engineers). W klasyfikacji olejów według SAE liczba przy literach charakteryzuje lepkość oleju. Im liczba ta jest większa, tym olej ma wyższą lepkość. Oznaczenia SAE-IO do SAE-70 oznaczają grupę olejów silnikowych. Oznaczenia SAE-80 do SAE-250 oznaczają grupę olejów przekładniowych.
W Polsce przyjęte jest oznaczenie olejów według klasyfikacji Centrali Produktów Naftowych.
Oprócz olejów silnikowych w sprzedaży znajdują się specjalne oleje przekładniowe. Oleje te stosuje się do smarowania skrzynki biegów, przekładni głównej i przekładni mechanizmu kierowniczego. Oleje przekładniowe oznaczone są: PL — przekładniowy letni lub PZ — przekładniowy zimowy, Niestety, obydwa te oleje nie dorównują przeciętnym standardom światowym. Zagadnienie olejów do przekładni nie jest jeszcze w Polsce całkowicie rozwiązane, chociaż produkuje się ulepszony olej, który sprzedawany jest pod nazwą HIPOL. Olej HIPOL nadaje się do wszystkich przekładni, m. in. również do przekładni hipoidalnych.
Do smarowania podwozia stosuje się smar stały ST, a do łożysk tocznych smar stały ŁT-4. Do łożysk pompy wody nadaje się smar ŁT-4 (nie należy stosować smaru ST).
Wazelinę techniczną stosuje się wyłącznie w celu zapobieżenia korozji; wazelina nie nadaje się do smarowania łożysk lub tulejek.
Do mycia i czyszczenia części używana jest benzyna ekstrakcyjna. Do czyszczenia wybudowanych części (np. gaźnika) potrzebne jest płaskie metalowe naczynie i może to być np. stara miska lub obcięta puszka. Do spuszczania zużytego oleju należy przygotować poziome naczynie o pojemności około 4 litrów.
Niektóre z urządzeń wyposażenia garażu można zbudować we własnym zakresie, jak np. klocki pod koła, koziołki służące do zabezpieczenia uniesionego nadwozia, podręczne pudło na narzędzia itp.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: Naprawa samochodu w warsztacie samochodowym sklep z częściami do motocykli wszystkich marek szyby samochodowe