Osłona silnika otwierana z przodu jest zawieszona na zawiasach umieszczonych na obu bokach przodka kadłuba nadwozia. Unoszenie osłony ułatwia dodatkowa sprężyna napinana w trakcie zamykania osłony. Obrzeża osłony silnika są ukształtowane w sposób uniemożliwiający ściekanie kropel wody z osłony do wnętrza przedziału silnikowego. Często obrzeża osłony silnika zaopatruje się nawet w elastyczne uszczelnienia, zapobiegające jednocześnie niepożądanym drganiom osłony. Osłonę silnika samochodu ciężarowego unieruchamia się często za pomoca zaczepów sprężynowych. Zaczep taki składa si...
W okresie eksploatacji zimowej należy układ chłodzenia dokładnie chronić przed zamarznięciem. Zamarznięcie wody w układzie chłodzenia może doprowadzić do zupełnego zniszczenia silnika.W okresie zimowym (od I.XI do 31.111), zwłaszcza gdy samochód przechowywany jest w nieogrzewanym garażu lub przewiduje się dłuższe postoje na wolnym powietrzu, układ chłodzenia napełnia się specjalnym płynem o obniżonym punkcie krzepnięcia (tzw. popularnie mieszanką trudno zamarzającą). Płyny takie zapewniają pełne bezpieczeństwo układu chłodzenia silnika, gdyż w miarę potrzeby można nawet sporządzić mi...
Napęd pompy wody i wentylatora oraz prądnicy przenoszony jest z koła pasowego, osadzonego na, wale korbowym, za pomocą dwóch pasków klinowych. Paski te z biegiem czasu ulegają wydłużeniu w związku z czym niezbędna jest okresowa regulacja ich naciągu. Naciąg paska należy sprawdzać co 5000 km przebiegu, a jeżeli pasek był wymieniony na nowy — co 500 km przez pierwsze 1500 km przebiegu. Ugięcie paska pod naciskiem kciuka powinno wynosić 10 + 15 mm.
Obsługę aparatu zapłonowego należy przeprowadzać w następujących okresach.
Co 1500 km przebiegu samochodu trzeba przekręcić o dwa, trzy obroty nakr...