Obsługa amortyzatorów

Oczyszczenie amortyzatorów, uzupełnienie lub wymianę płynu może przeprowadzić bardziej doświadczony kierowca amator, natomiast regenerację amortyzatorów należy bezwzględnie powierzyć specjaliście. Jednak specjalistyczne warsztaty, zajmujące się regeneracją amortyzatorów, z reguły nie zajmują się wymontowaniem amortyzatorów z samochodu. Czynność tę musi więc wykonać sam użytkownik lub stacja obsługi.
Wyjęcie przednich amortyzatorów nie przedstawia większych trudności i może to wykonać każdy właściciel pojazdu. W celu wyjęcia przedniego amortyzatora ależy samochód ustawić nad kanałem lub na podnośniku, mocno skręcić lub zdjąć koło, a następnie trzymając jednym kluczem za kwadratową końcówkę amortyzatora 6 mm — drugim kluczem 17 mm odkręcić nakrętkę B. Tak samo postępuje się odkręcając dolną nakrętkę A. Po odkręceniu nakrętek wysunąć amortyzator do góry. Wyjęcie amortyzatorów ułatwia uniesienie przedniej części nadwozia.
Wyjęcie tylnych amortyzatorów jest o wiele bardziej kłopotliwe. Czynność tę może wykonać tylko doświadczony kierowca amator lub stacja obsługi. Trudność polega na tym, że w celu wyjęcia amortyzatora należy posłużyć się specjalnym przyrządem do Ściśnięcia sprężyny, gdyż dopiero wówczas można odkręcić dolną nakrętkę A i górną B, łączące amortyzator z wahaczem i nadwoziem. Przed przystąpieniem do wymontowania amortyzatora należy zdjąć koło jezdne. [przypisy: aluminium 6082, Przydatne akcesoria samochodowe na zimę, mechanizm zwrotniczy ]
Pojemność przednich amortyzatorów wynosi 0,135 1, a tylnych 0,120 1. Jako płyn amortyzatorowy stosuje się olej wrzecionowy lub mieszaninę olejów turbinowego i transformatorowego w stosunku 1:1.
Luz pedału sprzęgła powinien wynosić 20 mm. Jest to luz, który powinien być zachowany między łożyskiem oporowym a dźwigniami wyłączania sprzęgła. Niewskazany jest zarówno większy luz, jak również mniejszy: W pierwszym bowiem przypadku może nastąpić niepełne wyłączanie sprzęgła, a w drugim — ślizganie się sprzęgła.
Do regulacji sprzęgła należy samochód ustawić na kanale lub na podnośniku. Dostęp do śruby regulacyjnej linki sprzęgła jest możliwy po zdjęciu blaszanej osłony, znajdującej się przy resorze przednim. Przytrzymując jednym kluczem nakrętkę B należy poluzować drugim kluczem przeciwnakretkę C. Pokręcając nakrętką regulacyjną prawo zmniejsza się luz pedału sprzęgła i odwrotnie. Po zakończeniu regulacji należy przytrzymując nakrętkę regulacyjną dokręcić mocno przeciwnakrętkę.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: aluminium 6082 mechanizm zwrotniczy Przydatne akcesoria samochodowe na zimę