Obsługa ogumienia

Układ hydraulicznego wyłączania sprzęgła odpowietrza się podobnie jak układ hamulcowy. Sruba odpowietrzająca umieszczona jest na górnej ściance cylindra wyłączającego sprzęgło. Do układu hydraulicznego wyłączania sprzęgła stosuje się taki sam płyn, jak do układu hamulcowego.
Jeżeli mimo przeprowadzonej regulacji hamulce działają niezbyt sprawnie, przyczyną mogą być zużyte lub zatłuszczone szczęki hamulcowe.
Zużyte szczęki hamulcowe powinien wymienić warsztat obsługowy. Zatłuszczone szczęki hamulcowe można oczyścić po zdjęciu bębna hamulcowego. Po oczyszczeniu twardym pędzlem należy wydmuchać pył, a następnie zmyć okładzinę szczęki. Okładzinę zmywa się benzyną ekstrakcyjną lub płynem TRI.
Należy podkreślić, że sprawnie działające hamulce są podstawowym warunkiem bezpiecznej jazdy.
Co kilkanaście dni lub przed każdą dłuższą jazdą należy sprawdzić ciśnienie w oponach samochodu. Ciśnienie w oponach jest różne dla poszczególnych typów samochodów i wynosi od 1,2 do 2,4 kG/cm2. Właściwe ciśnienie powietrza w ogumieniu każdego samochodu podano w drugiej części niniejszej książki.Bardzo często kierowcy amatorzy nie doceniają znaczenia prawidłowego ciśnienia powietrza oponach. Niewłaściwe ciśnienie (zarówno za niskie, jak i za wysokie) powoduje przedwczesne zużycie opon oraz znacznie pogarsza sterowność samochodu.Do pomiaru ciśnienia służy specjalny ciśnieniomierz. Każdy kierowca powinien umieć zdjąć uszkodzone koło i założyć zapasowe. Nakrętki tarczy koła należy lekko odkręcić (zluzować) jeszcze przed podniesieniem nadwozia. [hasła pokrewne: słupki odgradzające, prasa do makulatury, wypożyczalnia samochodów Warszawa ]
Nakrętek tarczy koła nie wolno odkręcać kluczem płaskim lub kluczem nastawnym. Do nakrętek koła stosuje się wyłącznie specjalny klucz korbowy, znajdujący się w wyposażeniu każdego samochodu.
W czasie unoszenia nadwozia podnośnikiem samochód trzeba zabezpieczyć przez podstawienie klocków pod opony. Po odkreceniu nakrętek tarczy koła całe koło zsunie się ze śrub piasty, Po założeniu koła zapasowego należy sprawdzić ciśnienie w oponie. Nakrętki tarczy koła dokręca się krzyżowo, to znaczy: pierwsza — trzecia, druga — czwarta. Nakrętki dociąga się najpierw lekko, następnie do oporu. Nadwozie opuszcza się powoli, aż do momentu, gdy opona oprze się o nawierzchnię drogi. Dopiero wtedy można silnie dokręcić wszystkie nakrętki koła, a następnie wyjąć podnośnik nadwozia. Trzeba pamiętać również o usunięciu klocków (kamieni) podłożonych pod koła w celu unieruchomienia pojazdu.
Jeżeli nie dysponujemy sprawnym kołem zapasowym, należy wyjąć i naprawić dętkę. Zdjęte koło kładzie się na kawałku brezentu i dopiero wtedy można przystąpić do ogumienia. Trzeba uważać, aby nie zanieczyścić dętki i wnętrza opony piaskiem, błotem, olejem lub benzyną.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: prasa do makulatury przeciski pod drogami słupki odgradzające