Obsługa układu chłodzenia

Jeżeli nowa przepona nie zostanie wstępnie odkształcona, to podczas pracy pompy będzie ona ulegała zbyt silnemu napinaniu i wskutek tego może szybko ulec zużyciu lub pęknięciu. Nowa przepona jest tania, a jednocześnie niezbędna w komplecie części zapasowych do samochodu i dlatego też każdy kierowca powinien mieć ją w samochodzie Nietypowe rozmieszczenie elementów układu chłodzenia podyktowane zostało ograniczoną objętością komory silnika, a w związku z tym koniecznością ustawienia chłodnicy obok silnika.
Pompa wody oraz wentylator umieszczone są na specjalnym wysięgniku i napędzane oddzielnym paskiem klinowym od koła pasowego prądnicy.
W okresie letnim do układu chłodzenia należy wlewać 4,5 1 miękkiej wody, najlepiej destylowanej lub deszczowej. W okresie zimowym fabryka zaleca stosowanie specjalnych mieszanek o obniżonym punkcie krzepnięcia, które zawierają dodatki antykorozyjne. Mogą to być następujące mieszanki:
— 500/0 przegotowanej wody i 500/0 płynu FIAT „Paraflu Il” o własnościach przeciwutleniających, przeciwkorozyjnych, przeciwpieniących i przeciwdziałających osadzaniu się kamienia kotłowego; może być stosowana w temperaturze do —35 O C; mieszanka składająca się z 2,05 1 gliceryny i 2,15 1 przegotowanej wody może być stosowana w temperaturze do —23 0 C. Przygotowanie takich mieszanek jest dość kłopotliwe i nie zawsze możliwe, w związku z tym wydaje się najsłuszniejsze korzystanie z mieszanki przeciwmroźnej przewidzianej do samochodu Polski FLAT 125P. Należy przy tym pamiętać, że mieszanki przeciwmroźnej wlewa się do układu chłodzenia 0 0,3 1 mniej niż wody. [więcej w: pokrowce samochodowe, Wypożyczalnia samochodów Gdańsk, lustra magazynowe ]
W dolnej części chłodnicy znajduje się termostat. Jest to termostat typu nierozbieralnegę o kształcie cylindrycznym. Pod wpływem rozprężania wewnętrznej części termostatu wychyla się jego ruchome ramię, które przesłania lub otwiera wlot powietrza do chłodnicy od dołu.
Silnik pracuje najbardziej prawidłowo w temperaturze 90 0C. Temperatura ta powinna być utrzymywana samoczynnie przez termostat sterujący klapą. Gdy ciecz w układzie chłodzenia osiągnie temperaturę 75 ± 2 0 C, termostat powinien zacząć otwierać klapę. Całkowite otwarcie klapy powinno nastąpić wówczas, gdy temperatura cieczy chłodzącej osiągnie 100 ± 2 0C. Jeżeli podczas jazdy na tablicy rozdzielczej zapala się lampka kontrolna temperatury cieczy chłodzącej, świadczy to o przekroczeniu temperatury 104 ± 2 o c. Może to być wynikiem uszkodzenia klapy lub termostatu. Należy wówczas wjechać na kanał lub na podnośnik i obejrzeć klapę oraz dolne osłony chłodnicy, czy nie są pogięte. Po odłączeniu cięgła łączącego termostat z klapą, można nią poruszać i sprawdzić, czy swobodnie zamyka się i otwiera.
Prawidłowość działania termostatu można sprawdzić przez włożenie do wlewu chłodnicy termostatu. Jeżeli w temperaturze 80 0 C nie nastąpi częściowe otwarcie klapy, świadczy to o uszkodzeniu termostatu, który należy wymienić.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: lustra magazynowe pokrowce samochodowe Wypożyczalnia samochodów Gdańsk