Obsługa układu chłodzenia

W samochodach, w których nie ma dodatkowego zbiornika wyrównawczego, poziom płynu chłodzącego kontroluje sie przez otwarty otwór wlewowy chłodnicy. Jeżeli poziom płynu znajduje się niżej niż 3+4 mm od krawędzi wlewu, należy dolać miękkiej wody (najlepiej deszczowej). Przyczyną obniżenia się poziomu wody może być objętościowe zmniejszenie się spowodowane obniżeniem temperatury, wówczas po rozgrzaniu silnika poziom wody może podnieść się o tyle, że dolanie wody będzie zbędne. Jeżeli jednak ubytek wody był znacznie większy należy sprawdzić czy układ chłodzenia jest szczelny. Szczelność połączeń i ewentualne przecieki wody najlepiej sprawdzać, gdy silnik jest zimny.
W niektórych samochodach stosuje się specjalną pokrywę wlewu wody do chłodnicy. W pokrywie takiej umieszczony jest sprężynowy zawór, dzięki któremu uzyskuje się podwyższenie ciśnienia w całym układzie chłodzenia. Jeżeli ciśnienie w układzie chłodzenia podwyższy się 0 0,26+0,34 kG/cm2, to woda wrze dopiero przy około 108 o c. Temperatura wody chłodzącej może wtedy wynosić około 100 o c.
Z praktycznych doświadczeń eksploatacyjnych wiadomo, że silnikowi samochodowemu więcej szkodzi przechłodzenie niż przegrzanie. Zaleca się utrzymywanie w czasie jazdy równomiernej temperatury silnika nawet powyżej 95 oc.
Należy przestrzec przed otwieraniem pokrywy wlewu wody do chłodnicy natychmiast po zatrzymaniu silnika. Ciśnienie wewnątrz chłodnicy zapobiega wrzeniu gorącej wody; po otwarciu pokrywy następuje gwałtowne rozprężenie cieczy chłodzącej, a w wyniku tego wrząca woda może strumieniem wypłynąć z otworu wlewowego, powodując oparzenie rąk i twarzy osoby obsługującej. Poziom wody w chłodnicy sprawdza się po kilku minutach od czasu zatrzymania silnika, powoli otwierając pokrywę. [podobne: wynajem samochodów warszawa, lamborghini wypożyczalnia, darcar ]
Nowoczesne samochody mają bardzo różnorodne, o złożonych kształtach gumowe złącza chłodnicy z silnikiem. W przypadku uszkodzenia złączy gumowych drobne pęknięcia można prowizorycznie obandażować taśmą izolacyjną. Przezorny kierowca wozi jednak zapasowe odcinki złączy gumowych.
Gumowe przewody układu chłodzenia zaciskane są opaskami metalowymi. Takie jarzma stosowane są również do mocowania przewodów hamulcowych do ramy podwozia. Jarzmo składa się z metalowej taśmy, klamry i krótkiej zawleczki. W przypadku stwierdzenia, np. przecieku wody na złączu gumowym, wystarczy obrócenie zawleczki klamry w kierunku wskazanym strzałką na rysunku. W komplecie narzędzi samochodowych zwykle nie ma odpowiedniej dźwigni do obracania zawleczki jarzma. Najlepiej przygotować do tego celu zwykły gwóźdź o średnicy około 5 mm z obciętym ostrzem. W czasie zaciskania jarzma czubek gwoździa wkłada się w pętlę zawleczki. Zakładając nową opaskę metalową należy zwrócić uwagę na sposób jej przeciągnięcia.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: darcar lamborghini wypożyczalnia szyby samochodowe