Obsługa układu kierowniczego

W celu zmniejszenia luzu koła kierownicy należy wyregulować luzy łożysk wału kierownicy oraz ślimaka i ślimacznicy przekładni kierowniczej. W tym celu należy podnieść przednią część samochodu, zdjąć przednią osłonę blaszaną, usunąć zawleczkę zabezpieczającą i szerokim wkrętakiem przekręcić w prawo śrubę A regulacji luzu łożysk wału kierownicy. Następnie trzeba obrócić kołem kierownicy w celu sprawdzenia, czy nie zwiekszyły się opory wskutek nadmiernego docisku pierścieni łożysk, co może doprowadzić do ich uszkodzenia. Po zakończeniu regulacji wału kierownicy należy zabezpieczyć śrubę regulacyjną zawleczką.
Dalszą czynnością jest regulacja luzu ślimaka. W tym celu wykręca się śrubę B płytki C ustalającej tuleję mimośrodową i przekręca płytką tuleję w taki sposób, aby skasować luz między ślimakiem a ślimacznicą. Luz przekładni można sprawdzić poruszając w obie strony kołem kierownicy i obserwując jednocześnie ruchy ramienia mechanizmu kierowniczego. Koło kierownicy powinno mieć nie tylko odpowiedni luz, lecz również powinno obracać się do obu skrajnych położeń bez zwiększonych oporów. [przypisy: bramki rozsuwane, taśmy transportujące, wzorcowanie przyrządów pomiarowych ]
Jeżeli po zakończeniu regulacji okaże się, że płytka tulei mimośrodowej zajmuje położenie uniemożliwiające wkrecenie śruby zabezpieczającej, należy płytkę zdjąć z tulei i przestawić we właściwe położenie.
Do obsługi układu kierowniczego należy również kontrola i regulacja ustawienia kół kierowanych. Jednak jedyna regulacja ustawienia kół, którą może wykonać samodzielnie kierowca amator, to regulacja zbieżności. Wszystkie inne regulacje kątów ustawienia kół może wykonywać wyłącznie stacja obsługi ze względu na konieczność posługiwania się specjalnymi przyrządami.
Przed przystąpieniem do regulacji zbieżności kół należy sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować luzy łożysk piast kół, mechanizm zwrotniczy, ciśnienie powietrza w ogumieniu, obciążyć samochód do pełnej jego ładowności, po czym ustawić go na poziomej płaszczyźnie, a koła przednie w położeniu jazdy na wprost.
Specjalnym drążkiem pomiarowym należy zmierzyć odległość między obręczami kół na wysokości osi ich obrotu i zaznaczyć kredą miejsca pomiaru. Następnie przetoczyć samochód do przodu lub do tyłu 0 pół obrotu kół, aby zaznaczone miejsca pomiaru znalazły się na tej samej co poprzednio wysokości, lecz po przeciwnej stronie osi, po czym wykonać drugi pomiar. Różnica między Obu pomiarami A — B wyraża zbieżność kół i powinna wynosić od 0 do 2 mm. W samochodzie nie obciążonym zbieżność powinna wynosić 6+8 mm.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: bramki rozsuwane taśmy transportujące wzorcowanie przyrządów pomiarowych