Odpowietrzanie układu hamulcowego

Układ hamulcowy odpowietrzamy w następujący sposób:
— jedna osoba naciska pedał hamulca, oznajmiając chwile zbliżania się pedału do położenia wyczuwalnego oporu;
— w tym czasie należy odkręcić śrubę odpowietrzającą, przez którą zacznie wypływać płyn hamulcowy; śrubę odpowietrzającą należy odkręcić 0 1/2 do 3/4 obrotu, a zakręcić jeszcze dojściem pedału hamulca do położenia całkowitego wciśnięcia;

— nacisk na pedał należy zwalniać łagodnie, po czym powtórnie wcisnąć pedał;
— czynność tę należy powtarzać tak długo, aż z przewodu zanurzonego w naczyniu z płynem hamulcowym przestaną wydobywać się pęcherzyki powietrza.
W ten sposób należy odpowietrzyć wszystkie koła, rozpoczynając od kół najdalej położonych od pompy hamulcowej, a dla pewności czynność tę przy każdym z kół można powtórzyć. W czasie odpowietrzania w zbiorniku pompy hamulcowej powinna znajdować się wystarczająca ilość płynu (zwykle 3/4 pojemności zbiornika), aby wskutek braku płynu nie nastąpiło ponowne zapowietrzenie układu.
Omawiając różnice konstrukcyjne hamulców tarczowych, narzucające inne zasady obsługi, należy zwrócić uwagę na różne rozwiązania w poszczególnych samochodach. [hasła pokrewne: samochody poleasingowe, wypożyczalnia samochodów poznań, wypożyczalnia samochodów Warszawa ]
W samochodach FIAT 124, Polski FIAT 125P i in., w obudowie B znajduje się tylko jeden tłok zaciskający obydwie szczęki D przez poprzeczne przesuwanie się całej obudowy.
Rozwiązanie konstrukcyjne, stosowane m. in. w samochodach SKODA 100 i OPEL Rekord wymaga bardziej intensywnego pompowania płynu podczas odpowietrzania. Płyn hamulcowy przez elastyczny przewód A i rurkę B przechodzi najpierw do cylindra C, a następnie przez rurkę D do drugiego cylindra E.
Płyn zebrany podczas odpowietrzania do naczynia można przefiltrować przez bibułę i ponownie wlać do zbiornika.
Właściwie eksploatowana pompa hamulcowa prawie nie zużywa się. Między tłoczyskiem a tłokiem pompy hamulcowej powinien być zachowany luz około 1,5 mm. Wielkość tego luzu warunkuje prawidłowe działanie pompy. Zasady regulacji są odmienne przy różnych typach samochodów i czynności te omówiono w drugiej części niniejszej książki.
W miarę zużywania się okładzin szczęk hamulcowych i bębnów hamulcowych skok pedału hamulca zwiększa się. Pompa ma tylko jeden tłok i jego skok rozkłada się np. na osiem tłoczków w cylinderkach hamulcowych, w wyniku czego już po przebiegu kilku tysięcy kilometrów konieczna jest regulacja luzów szczęk hamulcowych.
Po wciśnięciu do całkowitego oporu pedał hamulca powinien mieć jeszcze zapas skoku około 40+60 mm. Jeżeli pedał zbliża się do przegrody, należy niezwłocznie przeprowadzić regulacje.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: samochody poleasingowe Samochody używane wypożyczalnia samochodów poznań