Te wszystkie czynniki powodują, że okresy zużywania się poszczególnych części i zespołów samochodu są bardzo różne. Na przykład przebieg silnika do naprawy powinien wynosić około 100 000 km, ale świece zapłonowe w silniku należy wymienić już po 15 000 km, a np. łańcuch napędu rozrządu zużyje się po 50 000 km. Niektóre akcesoria silnika, jak np. paski klinowe lub styki przerywacza mogą zużyć się po kilku tysiącach kilometrów.

Zdarza się, że oponę przekłuje gwóźdź już w chwili wyjeżdżania z Motozbytu, żarówki przepalają sie przy pierwszym naciśnieciu włącznika, a osłony lamp z tworzyw sztucznych pękają przy pierwszym wkręcaniu śruby mocującej. [podobne: wynajem samochodów warszawa, Mimośród, atosiban ]

Jeżeli właściciel samochodu pragnie bezpiecznie użytkować swój pojazd, to musi koniecznie dbać o jego systematyczną obsługę. W wyniku dokładnej obsługi samochód powinien być zawsze „jak nowy” nie tylko pod względem walorów estetycznych, lecz również pod względem sprawności technicznej.

Istnieje ścisła zależność między znajomością budowy i eksploatacji samochodu a kosztami jego utrzymania. Zupełnie zrozumiałe, że można od 30 do 400/0 obniżyć koszty utrzymania samochodu, jeżeli niektóre prace obsługowe i konserwacyjne wykonuje się we własnym zakresie. Zakładając . nawet, że wszystkie czynności obsługowe wykonywane będą przez pracowników stacji obsługi, kierowca musi umieć ocenić prawidłowość wykonanej naprawy lub obsługi, aby nie płacić wygórowanych cen za prace często niezwykle proste.

Na pierwszy plan należy wysunąć te czynności obsługowe, które mają decydujący wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Nie można zaliczyć do rozsądnych tych właścicieli pojazdów, którzy z niezwykłym zamiłowaniem polerują i czyszczą nadwozie samochodu, a równocześnie nie dostrzegają luzów w układzie kierowniczym i niesprawności W zawieszeniu kół samochodu. Należy również podkreślić, że prawidłowa obsługa techniczna samochodu w konsekwencji obniża ogólne koszty eksploatacji. Bardzo często w porę dokręcona śrubka lub w porę nasmarowany mechanizm zapobiegną przedwczesnemu zużyciu i związanym z tym wydatkom. Na przykład opony kół przednich mogą wytrzymać przebieg 50 000 km, ale rozregulowana zbieżność tych kół sprawi, że opona ulegnie całkowitemu zużyciu już po przebiegu 5000 km.

Ogólne zasady technicznej obsługi samochodu można podzielić według okresów „zużywalności” lub rozregulowywania się poszczególnych części, mechanizmów i zespołów. W obsłudze codziennej należy sprawdzać np. poziom oleju w silniku, stan hamulców itp. Terminy obsługi okresowej podaje każda instrukcja obsługi.

Nowoczesny, prawidłowo eksploatowany samochód osobowy powinien przejechać około 150 000 kilometrów bez naprawy głównej. Według opublikowanych statystyk, użytkownicy samochodów osobowych przejeżdżają średnio około 10 000 km rocznie. Zestawienie podanych cyfr pozwalałoby stwierdzić, że samochód może jeździć około 15 lat bez naprawy głównej.

Na podstawie praktycznych obserwacji użytkowanych w Polsce samochodów wiadomo, że dolne części nadwozia ulegają zniszczeniu już po 2+3 latach, a naprawy silników i zespołów wykonuje się już po przebiegu 40 do 70 tys. kilometrów. Przyczyną przedwczesnego zużycia samochodów jest nieprawidłowa technika jazdy, niewłaściwa obsługa samochodu oraz przechowywanie samochodu bez garażu

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: atosiban Mimośród szyby samochodowe