Odstęp styków przerywacza

Odstęp styków przerywacza reguluje się przed regulacją ustawienia zapłonu. Aby wyregulować ten odstęp, należy:
— obrócić wał korbowy silnika aż do chwili, w której krzywka maksymalnie odsunie styk ruchomy;
— odkręcić lekko wkręty mocujące podstawkę styku nieruchomego;
— podkręcając śrubę mimośrodową lub naciskając wkrętakiem przesuwać styk nieruchomy tak, aby ustawić go w odległości 0,45 mm od styku ruchomego (jeżeli fabryczna instrukcja obsługi nie podaje innej wielkości przerwy);
— w tym położeniu zmierzyć odstęp styków i zakręcić wkręty mocujące podstawkę styku nieruchomego.
zmierzyć odstęp styków po dokręceniu wkrętów i ewentualnie ponownie przeprowadzić regulację.
Odstęp styków przerywacza należy mierzyć płaskim szczelinomierzem listkowym. Szczelinomierz ten powinien znajdować się w wyposażeniu samochodu.
Upraszczając można powiedzieć, że zbyt mały odstęp styków przerywacza utrudnia zgaszenie iskry i przerwanie prądu, co zakłóca pracę silnika, natomiast zbyt duży odstęp styków przerywacza skraca czas przepływu prądu niskiego napięcia, co osłabia iskrę na świecy.
Styków mosiężnych wewnątrz kopułki rozdzielacza nie należy opiłowywać ani też szlifować ściernym papierem. Styki i całe wnętrze kopułki czyści się tylko szmatą. Środkowy styk węglowy powinien wysuwać się lekko pod działaniem sprężyny. Read more… »

Przewody wysokiego napięcia

Nie zaleca się wymieniania świec zapłonowych na świece o innej wartości cieplnej. Jeżeli fabryczna instrukcja obsługi zaleca stosowanie np. do samochodu FIAT 125P świec zapłonowych oznaczonych symbolem BOSCH W200 T30, to nie można używać innych Świec o nie sprawdzonej wartości cieplnej. Można natomiast według wartości podanych w instrukcji obsługi zastosować świece o takiej samej wartości cieplnej, lecz innej marki, np. CHAMPION N9Y lub MARELLI CW240L.
Wkręcając świecę w głowicę silnika należy sprawdzić, czy każda świeca ma właściwą uszczelkę miedziano-azbestową. Read more… »

Silnik

Doświadczony kierowca najłatwiej może określić stan techniczny silnika w czasie jazdy. Jeżeli silnik rozwija dużą moc, elastycznie przyspiesza, a zimny daje się łatwo uruchomić, to nie jest zużyty. Pierwszym objawem zużycia silnika jest utrudniony rozruch, spowodowany zmniejszonym sprężaniem w cylindrach.
Zużyty silnik czterosuwowy spala duże ilości oleju, co może spowodować wydobywanie się błękitnego dymu z rury wydechowej. Po otwarciu korka wlewu oleju do miski olejowej silnika należy obserwować kolor mgły olejowej. Jeżeli przy normalnie rozgrzanym i pracującym silniku z otworu wlewu oleju wyrzucane są spaliny, dowodzi to znacznego zużycia gładzi cylindrów i pierścieni tłokowych.
Niektóre niedomagania silnika można wykryć przez osłuchanie, przy czym można posłużyć się nawet dużym Wkrętakiem. Read more… »

Zasady określania stanu technicznego samochodu

Obserwując dokładnie można stwierdzić, czy nie występują luzy łożysk piasty koła lub luzy tulei zwrotnicy koła.
Przy uniesionym nadwoziu wahacze kół tylnych sprawdza się przez silne naciskanie na oś (koło). Poziome ruchy wahacza dowodzą zużycia gumowych elementów zawieszenia
W układzie zawieszenia tylnego mostu można sprawdzić ewentualne luzy tulejek resorów oraz luzy tulejek wieszaków łączących resor z nadwoziem.
Na sterowność samochodu wpływa wzajemne ustawienie przedniej i tylnej osi samochodu. W celu sprawdzenia należy ustawić nieobciążony samochód na dokładnie poziomej nawierzchni. Koło kierownicy należy ustawić bardzo dokładnie w po— łożeniu jazdy na wprost. Po zdjęciu pokrywy kół mierzy się odległość od osi przedniego koła do osi tylnego. Read more… »