Przekładnia

W rezultacie satelity przedniej przekładni obracają się wokół swych osiek i przekręcają jej kolo pierścieniowe wraz z walem zdawczym w ślad za walem centralnym, lecz znacznie wolniej (przełożenie zwalniające 2,45), przy czym z tą samą prędkością obraca się koszyk satelitów tylnej przekładni planetarnej. Jeżeli rozpędzony samochód zaczyna napędzać Silnik, sprzęgło jednokierunkowe natychmiast sie rozłącza. Aby umożliwić skuteczne hamowanie pojazdu silnikiem, na okres korzystania z zakresu 1 układ sterujący dodatkowo włącza tylny hamulec taśmowy (ryglujący sprzęgło jednokierunkowe), wskutek czego zespół stale przekazuje napęd na biegu zwolnionym. Bieg pośredni włącza układ sterujący przez włączenie przedniego sprzęgła wielotarczowego oraz przedniego hamulca, przy czym tylne sprzęgło i tylny hamulec pozostają wylączone. W takiej sytuacji przedni hamulec unieruchamia wał rurowy wraz z kołami słonecznymi obu przekładni planetarnych. Read more… »

Blacha stalowa

Dość często wykonuje się jeszcze z drewna boki i podłogi skrzyń ładunkowych samochodów ciężarowych. Najczęściej stosowanym materiałem na poszycie jest obecnie glebokotłoczna blacha stalowa. Pierwsze poszycia stalowe były mocowane do elementów drewnianego szkieletu. Poszycia dzisiejszych samochodów są bezszkieletowe, lub mocowane do szkieletów metalowych. Szkielety wykonuje się na ogół z kształtowników stalowych lub z profilowanej blachy stalowej. Read more… »

Zawieszenie trzypunktowe

Zawieszenie trzypunktowe stosuje się w przypadku zbiornika o niezbyt dużej pojemności. Jeżeli zbiornik jest ciężki i nie można go umocować z jednego końca w jednym punkcie, wtedy 64-90. Łącznik wahliwy stosuje się łącznik wahliwy. Natomiast duże zbiorniki zawiesza się zwykle czteropunktowo. Na podłużnice ramy nakłada się z obu końców łączniki mocowane klamrami. Read more… »

Złącze typu F. S.

Na przykład złącze typu F. S. przeznaczone jest do mocowania nadwozi autobusowych. Złącze to pozwala w ograniczonym zakresie na przestrzenne ruchy wzajemne związanych ze sobą elementów. Złącza typu METACONE stosuje się do łączenia nieniosących nadwozi lub kabin kierowców z ramami. Read more… »

Elementy stabilizujące

W celu zwiększenia stateczności ruchu pojazdu wyczynowego jego nadwozie wyposaża się niekiedy w rozmaite elementy stabilizujące. COOPER CLIMAX. Samochód wyczynowy o silniku wbudowanym z tyłu i napędzającym tylne kola. W wersji torowej (wyścigowej) nadwozie bez błotników ma jedynie siedzenie kierowcy. Natomiast w wersji szosowej (rajdowej) nadwozie dwusiedzeniowe jest zaopatrzone w błotniki. Read more… »

Obrzeże pokrycia

Niekiedy obrzeże pokrycia zachodzi za usztywniacz dachu. Na wierzch nakłada się wówczas uszczelkę i dociska się ją blachowkrętami za pośrednictwem nakładki. Pokrycie wnętrza kabiny kierowcy (samochodu ciężarowego) wykonuje się przeważnie z arkuszy cienkiego kartonu Oblachowanie nadwozi do oblachowania samochodu zalicza sie osłone chłodnicy, osłonę silnika, pokrywę bagażnika, przednie i tylne błotniki, osłony kół, zderzaki, wsporniki, lampy i stopnie wejściowe. W samochodach osobowych przeważnie stopni wejściowych nie ma. Błotniki często stanowią cześć kadłuba i wtedy nie zalicza się ich do oblachowania. Read more… »

Materiały izolacyjne

Często stosuje się rozmaite specjalne materiały izolacyjne, jak np. FIBROCETA. Materiał ten ma liczne zastosowania. Używa się go jako izolacji, uszczelnienia, gąbczastego podkładu itp. Materiały izolacyjne (z wyjątkiem dywaników) mocuje się do Ścian wewnętrznych nadwozia klejem lub pastą syntetyczną stanowiącą również izolację. Read more… »

Złącza i zatrzaski

TEE-NUT — złącza śrubowe, stosowane w miejscach, gdzie gwintowanie łączonych elementów nastręcza trudności. Występy w odsadzeniu nakrętki, wciskające sie w łączony element podczas dokręcania śruby, zabezpieczają złącze przed zluzowaniem się wskutek drgań. Zatrzaski — używane są często do mocowania dekoracyjnych elementów poszycia.

ViBREX — zatrzask sprężysty siuży do mocowania elementów odejmowalnych, Podczas zakładania zatrzasku przesuwa się zatyczkę przez otwór w trzonku nitu, a następnie przekręca się nit o około 1800 za pomoca śrubokrętu, przy czym gumowa wkładka ulega ściśnięciu zapewniając szczelność złącza.

DZUS — zatrzask służący do mocowania elementów odejmowalnych (pokryw, osłon itp.). [patrz też: surowce wtórne, mycie ciśnieniowe, Blog motoryzacyjny ] Podczas zakładania zatrzasku przekręca siego o jedną czwartą obrotu za pomocą śrubokrętu, monety lub tp., przy czym zaskakują zaczepy obejmujące sprężysty rygielek.

HANK RIVET BUSH — tulejka kształtowa spełniająca zadanie gniazda stożkowego lub gwintowanego w otworze wywierconym w ściance cienkości innego elementu.

SNAP-SACK — jest to element do mocowania poszycia. Ma on elastyczną, odejmowaną czapeczkę z tworzywa sztucznego, uszczelniającą otwór przed przenikaniem wilgoci i pyłu.

Pokrycia wnętrza nadwozi nadwozia samochodów osobowych i autobusów oraz kabiny kierowcy mają wygodne wnętrza, przeważnie z miękkimi obiciami, aby pasażerowie i kierowcy nie doznawali bolesnych obrażeń ciała w przypadku uderzenia o ściany wewnętrzne. Read more… »

Śruby i złącza śrubowe

Phillips— Śruby lub blachowkręty służące do mocowania obicia tapicerskiego. Łebki ich maja gniazda krzyżowe o specjalnym ukształtowaniu, które zapewnia maksimum odporności na odkształcenia powodowane przez śrubokręt.

SHAKEPROOF — rodzaj śrub samogwintujących gładkie otwory. Sruby te stosuje się bez podkładek, uzyskując połączenia nie luzujące sie pomimo drgań lub wstrząsów. Luźne nakrętki umieszczone w specjalnych gniazdach stosuje się często w miejscach trudno dostępnych. Nakrętkę umieszcza się w gnieździe podczas składania nadwozia. Read more… »

Systemy nitowania

LOY METAL — specjalne tworzywo sztuczne o znacznej zawartości sproszkowanego aluminium, używane w trakcie doraźnych napraw nadwozia do łatania jego elementów. Uszkodzone miejsca powleka się rozpuszczalnikiem LOY i nakłada się tworzywo pod postacią pasty lub taśmy. Po zestaleniu się LOY METAL jest twardszy niż ołów, odporny na korozję i chemiczne działanie paliwa i smarów. Tworzywo to daje sie obrabiać skrawaniem, szlifowaniem ; można je piaskować i polerować. Nitowanie stosuje się do łączenia elementów poszycia i konstrukcji nośnej samochodu. Read more… »