Ustawienie kół rozrządu

Prawidłowe ustawienie kół rozrządu decyduje o właściwej pracy układu rozrządu, a więc i całego silnika. Koła należy ustawiać np. po wymianie łańcucha napędowego, ponieważ wał rozrządu w omawianych silnikach FIAT 850 napędzany jest od wału korbowego za pomocą specjalnego cichobieżnego łańcucha o podwójnej szerokości. W tym celu należy:
1. Ustawić na zaworach pierwszego cylindra luz 0,375 mm.
2. Read more… »

Zdejmowanie i zakładanie aparatu zapłonowego

Jeżeli aparat zapłonowy był wyjmowany, np. do naprawy, po sprawdzeniu prawidłowej pracy odśrodkowego i podciśnieniowego regulatorów wyprzedzenia zapłonu, należy założyć go do silnika, ustawiając w sposób gwarantujący zapłon we właściwym momencie.
1. Ustawić tłok czwartego cylindra w ZZ w końcu suwu sprężania. Popychacze i dźwigienki zaworów są wówczas luźne, a oba zawory zamknięte. Zawory cylindra pierwszego są otwarte pod naciskiem dźwigienek.
2. Read more… »

Poziom paliwa

Jeżeli gaźnik jest prawidłowo wyregulowany, silnik powinien natychmiast reagować na gwałtowne zmiany położenia pedału przyspieszenia.
W okresie zimowym można nieco zwiększyć obroty biegu jałowego silnika. W tym celu śrubę B należy wkręcić 0 1/4 do 1/2 obrotu.
W okresie docierania silnika wskazane jest również utrzymanie nieco zwiększonych obrotów biegu jałowego (jak w okresie zimowym) do pierwszych 1000+1500 km.
Poziom paliwa w komorze pływakowej gaźnika sprawdza się w dwóch przypadkach:
— jeżeli gaźnik był rozbierany, czyszczony, naprawiany,
— jeżeli silnik zużywa nadmierną ilość paliwa, pomimo iż jego stan techniczny jest bez zarzutu, a cały układ napędowy samochodu sprawny.
Sprawdzenie poziomu paliwa w komorze pływakowej omawianych modeli gaźników wymaga każdorazowo odkręcenia pokrywy komory pływakowej.
Po odkręceniu pokrywy komory pływakowej i sprawdzeniu stanu uszczelki, należy pokrywę ustawić pionowo.
Uszczelka musi być równa i ściśle przylegać do pokrywy. Do przeprowadzenia pomiaru położenia pływaka w stosunku do płaszczyzny uszczelki potrzebny jest sprawdzian, który może być wykonany w postaci przymiaru walcowego o dwóch średnicach 7 i 14 mm.
Pomiar ten polega na ustaleniu, czy w dolnym położeniu pływaka odległość jego w najniższej części wynosi 7 mm oraz czy w górnym położeniu (odgiętym w bok) pływaka odległość ta nie przekracza 14 mm. [hasła pokrewne: Samochody używane, ford puma opinie, opel rokicki dąbrowa górnicza ]
W przypadku innego położenia pływaka należy przez odginanie lub doginanie zderzaka i końcówki ramienia pływaka ustawić pływak w obu położeniach w wymaganej odległości. Podczas pomiaru ramię pływaka należy przytrzymywać lekko palcem.
Przed przystąpieniem do pomiaru poziomu paliwa należy obowiązkowo sprawdzić, czy pływak nie jest uszkodzony i nie ma w jego wnętrzu paliwa. Read more… »

Pietrobus DENNIS Loline

Piętrobus DENNIS Loline. Nieniosące nadwozie szkieletowe jest osadzone na sztywnej ramie i przymocowane do niej śrubami. Charakterystyczną cechą konstrukcji nadwozia jest dość szerokie przejście pomiędzy przednimi drzwiami i schodami prowadzącymi na górny poziom. Na uwagę zasługuje łatwość obserwowania z siedzenia kierowcy drzwi przednich oraz wykorzystanie przestrzeni nad skrzynką biegów jako pomieszczenia do składania bagażu ręcznego. Autobus HENSCHEL HS 160 USL. Read more… »

Przekładnia planetarna zespołu POWERGLIDE

Zespolona przekładnia planetarna zespołu POWERGLIDE 1950 zapewnia dwa biegi do jazdy w przód (przełożenie bezpośrednie i przełożenie zwalniające — 1,82) oraz bieg tylny (przełożenie zwalniajace — 1,82). Zakresy pracy: P-N-D-L-R (D — bieg bezpośredni, L — bieg zwolniony, R — bieg tylny) przełączane są za pośrednictwem ukladu hydraulicznego. Zakresy pracy: R-N-D-2-1 (D — wszystkie biegi do jazdy w przód, 2 — tylko bieg zwolniony i bieg pośredni, 1 dynie bieg zwolniony), przełączane są przy użyciu wybieraka przyciskowego. Bieg zwolniony włącza układ sterujący przez włączenie przedniego sprzęgła, przy czym tylne sprzęgło i oba hamulce pozostają wyłączone. [hasła pokrewne: serwis samochodów, pranie tapicerki, akcesoria samochodowe sklep ] W takiej sytuacji turbina przekładni hydrokinetycznej poprzez przednie sprzęgło wielotarczowe sterowania w taki sposób, że podczas korzystania z zakresu D bieg zwalniający jest samoczynnie przełączany na bieg bezpośredni i odwrotnie, zależnie od szybkości jazdy oraz obciążenia silnika. Read more… »

Zespól DIVABUS 200 S

Zespół DIVABUS 200 S, przeznaczony do pojazdu wyposażonego w silnik o mocy znamionowej 200 KM, stanowi dużą wersje systemu DIVABUS, stosowaną w kilku wykonaniach. Koło zamachowe silnika połączone jest z napędzającym dużym kołem słonecznym rozdzielczej przekładni planetarnej za pośrednictwem sprzegła elastycznego z gumowymi wkladkami lub ciernego sprzęgła jednotarczowego. Ośki podwójnych satelitów przekładni rozdzielczej osadzone Są w koszyku satelitów połączonym z pompą przekładni hydrokinetycznej, a małe kolo słoneczne — z walem głównym. Turbina przekładni hydrokinetycznej związana jest z wałem głównym poprzez sprzęgło jednokierunkowe, a nieruchoma kierownica stanowi całość konstrukcyjną ze środkowym członem obudowy zespołu. Rozdzielcza przekładnia planetarna, wbudowana przed przekładnią hydrokinetyczną. Read more… »

Regulaja luzów zaworów

Po przebiegu 10 000 km należy sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować luzy zaworów za pomocą śrub dźwigni zaworów. Wartość luzu między końcami trzonków zaworów a śrubami naciskowymi dźwigni zaworów na zimnym silniku wynosi dla zaworów ssących i wydechowych 0,15 mm.
Podczas regulacji luz mierzy się za pomocą szczelinomierza. Jeżeli luz jest wyregulowany prawidłowo, to blaszka szczelinomierza o odpowiedniej grubości powinna przesuwać sie między trzonkiem zaworu a śrubą naciskową dźwigni zaworu z niewielkim oporem.
Luz każdego zaworu należy regulować wtedy, gdy zawór jest całkowicie zamknięty, a dźwignia zaworu jest maksymalnie swobodnie wychylana.
W celu prawidłowego wyregulowania zaworów należy postępować według ustalonej kolejności.
Trzeba przede wszystkim do regulacji przystąpić wtedy, gdy silnik ostygnie do temperatury około 20 o c. Następnie należy tak długo pokręcać wałem korbowym (za pomocą rozrusznika), aż zawory I cylindra będą otwarte. Oznacza to, że w tym cylindrze rozpoczyna się suw ssania, a dźwignie zaworów naciskają na trzonki zaworów. Read more… »

Dane techniczno-regulacyjne regulatora prądnicy

Do wszystkich omawianych silników stosowany jest regulator typu GN 2/12/16, który ma następujące elementy-człony elektromagnetyczne; wyłącznik prądu zwrotnego, ogranicznik prądu i regulator napięcia. Niektóre dane techniczne regulatora:

1. Wyłącznik prądu zwrotnego
— napięcie włączenia wyłącznika prądu zwrotnego 12,6 ± 0,2 v
— szczelina powietrzna 0,45 ± 0,06 mm
2. Ogranicznik prądu (regulator natężenia prądu)
— ograniczenie prądu ładowania akumulatora 16 ± 0,5 A
— szczelina powietrzna 0,99 do 1,11 mm
3. Regulator napięcia
— napięcie ładowania w ustabilizowanej temperaturze 15 v
— szczelina powietrzna
W skład regulatora napięcia wchodzi również opór dodatkowy o następującej oporności:
1) opór 1) między regulatorem napięcia a ogranicznikiem 85 ± 5Q
2) opór drugi 2)
Omawiane modele samochodów wyposażone są w rozrusznik z elektromagnetycznym włącznikiem typu FIAT E76-O,5/12 S.
Ważniejsze dane techniczne tego rozrusznika są następujące:
— moc nominalna kW
— maksymalny pobór prądu 258 A
— siła nacisku sprężyny szczotkotrzymacza na nową szczotkę 1,15 do 1,30 kG — głębokość rowków w komutatorze 1 mm
— trwałość szczotek rozrusznika 3) około 60 000 włączeń — numer katalogowy szczotek rozrusznika 805581
1) Opór usytuowany wzdłuż osi podłużnej regulatora.
2) Opór usytuowany wzdłuż szerokości regulatora.
3) Przy jednorazowym włączeniu nie dłuższym niż 2 s.
Bezpieczniki topikowe znajdują się w specjalnej skrzynce. Read more… »

Pojazdy platformowe

Do przewozu dużych i ciężkich elementów lub ładunków niesypkich stosuje sie niekiedy pojazdy platformowe, czyli ze skrzyniami ładunkowymi bez ścian bocznych i tylnych. Samochody-wywrotki mają z reguły metalowe skrzynie ładunkowe. Na przykład samochód COMMER o ładowności 5 ton budowany na podwoziu typu SUPERPOIS ma skrzynię wykonaną z blachy stalowej, spawaną. Skrzynia taka odznacza się dużą sztywnością dzięki silnej budowie szkieletu podłogi z ceowników stalowych. Tylna ściana wykonana jest w postaci klapy odchylającej się na zawiasach umieszczonych w tylnych słupkach bocznych. Read more… »

Kabina kierowcy

Aby zwiększyć pole widzenia kierowcy niekiedy kabinę wyposaża sie w dodatkowe okienka umożliwiające obserwowanie jezdni i jej poboczy — bezpośrednio przed pojazdem W celu zabezpieczenia kierowcy przed promieniami słonecznymi, przednią szybe kabiny często odchyla się górą ku przodowi. Jeżeli silnik jest wbudowany w kabinie wówczas jego osłona dość silnie się rozgrzewa i może zbytnio nagrzewać swe otoczenie. Powoduje to często utrzymywanie się zbyt wysokich temperatur we wnętrzu kabiny, czemu zapobiec można przez odpowiednie chłodzenie powietrzem. osłony silnika. Skrzynie ładunkowe Typowe samochody ciężarowe mają jeszcze często skrzynie ładunkowe o konstrukcji drewnianej z podłogami z desek ułożonych wzdłużnie. Read more… »