Odstęp styków przerywacza

Odstęp styków przerywacza reguluje się przed regulacją ustawienia zapłonu. Aby wyregulować ten odstęp, należy:
— obrócić wał korbowy silnika aż do chwili, w której krzywka maksymalnie odsunie styk ruchomy;
— odkręcić lekko wkręty mocujące podstawkę styku nieruchomego;
— podkręcając śrubę mimośrodową lub naciskając wkrętakiem przesuwać styk nieruchomy tak, aby ustawić go w odległości 0,45 mm od styku ruchomego (jeżeli fabryczna instrukcja obsługi nie podaje innej wielkości przerwy);
— w tym położeniu zmierzyć odstęp styków i zakręcić wkręty mocujące podstawkę styku nieruchomego.
zmierzyć odstęp styków po dokręceniu wkrętów i ewentualnie ponownie przeprowadzić regulację.
Odstęp styków przerywacza należy mierzyć płaskim szczelinomierzem listkowym. Szczelinomierz ten powinien znajdować się w wyposażeniu samochodu.
Upraszczając można powiedzieć, że zbyt mały odstęp styków przerywacza utrudnia zgaszenie iskry i przerwanie prądu, co zakłóca pracę silnika, natomiast zbyt duży odstęp styków przerywacza skraca czas przepływu prądu niskiego napięcia, co osłabia iskrę na świecy.
Styków mosiężnych wewnątrz kopułki rozdzielacza nie należy opiłowywać ani też szlifować ściernym papierem. Styki i całe wnętrze kopułki czyści się tylko szmatą. Środkowy styk węglowy powinien wysuwać się lekko pod działaniem sprężyny. Read more… »

Przewody wysokiego napięcia

Nie zaleca się wymieniania świec zapłonowych na świece o innej wartości cieplnej. Jeżeli fabryczna instrukcja obsługi zaleca stosowanie np. do samochodu FIAT 125P świec zapłonowych oznaczonych symbolem BOSCH W200 T30, to nie można używać innych Świec o nie sprawdzonej wartości cieplnej. Można natomiast według wartości podanych w instrukcji obsługi zastosować świece o takiej samej wartości cieplnej, lecz innej marki, np. CHAMPION N9Y lub MARELLI CW240L.
Wkręcając świecę w głowicę silnika należy sprawdzić, czy każda świeca ma właściwą uszczelkę miedziano-azbestową. Read more… »

Silnik

Doświadczony kierowca najłatwiej może określić stan techniczny silnika w czasie jazdy. Jeżeli silnik rozwija dużą moc, elastycznie przyspiesza, a zimny daje się łatwo uruchomić, to nie jest zużyty. Pierwszym objawem zużycia silnika jest utrudniony rozruch, spowodowany zmniejszonym sprężaniem w cylindrach.
Zużyty silnik czterosuwowy spala duże ilości oleju, co może spowodować wydobywanie się błękitnego dymu z rury wydechowej. Po otwarciu korka wlewu oleju do miski olejowej silnika należy obserwować kolor mgły olejowej. Jeżeli przy normalnie rozgrzanym i pracującym silniku z otworu wlewu oleju wyrzucane są spaliny, dowodzi to znacznego zużycia gładzi cylindrów i pierścieni tłokowych.
Niektóre niedomagania silnika można wykryć przez osłuchanie, przy czym można posłużyć się nawet dużym Wkrętakiem. Read more… »

Zasady określania stanu technicznego samochodu

Obserwując dokładnie można stwierdzić, czy nie występują luzy łożysk piasty koła lub luzy tulei zwrotnicy koła.
Przy uniesionym nadwoziu wahacze kół tylnych sprawdza się przez silne naciskanie na oś (koło). Poziome ruchy wahacza dowodzą zużycia gumowych elementów zawieszenia
W układzie zawieszenia tylnego mostu można sprawdzić ewentualne luzy tulejek resorów oraz luzy tulejek wieszaków łączących resor z nadwoziem.
Na sterowność samochodu wpływa wzajemne ustawienie przedniej i tylnej osi samochodu. W celu sprawdzenia należy ustawić nieobciążony samochód na dokładnie poziomej nawierzchni. Koło kierownicy należy ustawić bardzo dokładnie w po— łożeniu jazdy na wprost. Po zdjęciu pokrywy kół mierzy się odległość od osi przedniego koła do osi tylnego. Read more… »

Podwozie

Na powierzchni nadwozia ślady rdzy występują najszybciej na krawędziach błotników oraz obok otworów zatrzasków mocujących listwy ozdobne.
Przy wykonywaniu wszystkich poprawek i malowaniu części należy pamiętać, że na całkowicie wyschniętą emalie nitro można nakładać farby lub emalie olejne, natomiast emalii nitro nie wolno nakładać na farby lub emalie olejne.
Emalię nitro można szlifować specjalnym wodoodpornym papierem ściernym. W czasie szlifowania emalii nitro papier należy obficie polewać zimną wodą. Niewielkie uszkodzenia i złuszczenia lakieru można naprawiać przez malowanie pędzlem.
Przed malowaniem emalię nitro należy rozcieńczyć dolewając rozpuszczalnik nitro. Sposób malowania należy wypróbować na niewidocznych częściach nadwozia, np. pod pokrywą bagażnika.
Zmoczonym papierem ściernym (wodoodpornym) należy zeszlifować emalię aż do momentu zlikwidowania „schodków”,Specjalną farbą gruntową D pomalować tylko powierzchnię blachy C oraz krawędzie zeszlifowanej emalii (niewielkie ilości farby gruntowej można otrzymać w warsztatach lakierniczych). Read more… »

Konserwacji lakieru nadwozia

Fabryczna instrukcja obsługi samochodu podaje często specjalne zalecenia dotyczące konserwacji lakieru nadwozia.
Samochód należy myć po powrocie z drogi, gdy jeszcze nie zaschną resztki błota i kurzu. Nitrocelulozowy lakier na samochodzie jest stosunkowo miękki i można jego powierzchnię bardzo łatwo uszkodzić, dlatego nie należy ścierać kurzu lub błota szmatą bez wody. Lakier matowieje pod wpływem słońca oraz po oblaniu benzyną lub płynem hamulcowym.
W czasie mycia nadwozia należy zamknąć szczelnie wszystkie szyby i drzwi. Strumieniem wody nalezy usunąć zanieczyszczenia z wewnętrznej strony błotnika. Strumień wody nie powinien być wąski i bardzo silny, ponieważ może powodować zrywanie farby,
Do mycia należy używać tylko gąbki, szczotki o miękkim włosiu (tzw. Read more… »

Ustawienie zapłonu

Co około 5000 km należy sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować ustawienie zapłonu. Właściwa chwila zapłonu ma decydujący wpływ na moc silnika i zużycie paliwa. Zbyt wczesny zapłon utrudnia rozruch silnika, zmniejsza jego moc użyteczną oraz powoduje przegrzewanie silnika.
Zbyt późny zapłon zmniejsza moc silnika i zwiększa zużycie paliwa.
Wyprzedzenie zapłonu podaje fabryczna instrukcja obsługi.
Przed przystąpieniem do regulacji ustawienia zapłonu należy oczywiście najpierw wyregulować odstęp styków przerywacza.
W czasie ustawiania zapłonu w celu eliminacji luzów, wałem korbowym pokręcamy tylko zgodnie z jego normalnym kierunkiem obrotów. Jeżeli minie się żądany punkt, nie należy cofać, lecz ponownie obrócić wał o pełny obrót. Natomiast kadłub rozdzielacza zapłonu należy obracać zawsze w kierunku przeciwnym do normalnych obrotów palca rozdzielacza. Read more… »

Zużycie paliwa

Po przejechaniu 1500 km maksymalne prędkości na poszczególnych biegach należy zwiększać stopniowo. Według opinii wieIu specjalistów odpowiednio długi i prawidłowy okres docierania samochodu ma zasadniczy wpływ na jego trwałość i osiągi. Dlatego też wskazany przez wytwórnię przebieg 3000 km jako okres docierania można przyjąć jako wystarczający oraz jako zasadę, lecz jednocześnie zaleca się w miarę możliwości przebieg ten przedłużyć do 5000 km. Zalecenie to dotyczy głównie dążenia, aby jazda odbywała się na możliwie długich dystansach bez zmiany prędkości (a zatem i biegów), a jazda z prędkością maksymalną nie trwała dłużej niż kilka minut.
W okresie docierania samochodu należy codziennie lub po przebiegu 100+200 km sprawdzać stan wszystkich dostępnych śrub i nakrętek. Oprócz tego trzeba pamiętać, że niedotartym samochodem nie wolno ruszać z miejsca dopóty, dopóki silnik nie nagrzeje się odpowiednio, co zwykle trwa ok. Read more… »

Regulacja luzów zaworów

Regulację luzów zaworów należy przeprowadzać na gorącym silniku. Płaskim szczelinomierzem wsuniętym między trzonek zaworu a dźwignię zaworu, mierzy się wielkości luzów, które wynoszą dla zaworów ssących i wydechowych po 0,2 mm.
Obsługa układu hamulcowego sprowadza się do systematycznego kontrolowania poziomu płynu w zbiorniku pompy hamulcowej. Poziom nigdy nie powinien opaść poniżej kreski oznaczonej „Danger” (niebezpieczeństwo) na dolnej części zbiornika. W przypadku konieczności uzupełnienia zbiornika, należy zawsze stosować płyn hamulcowy tego samego rodzaju, który jest wlany do układu. Regulację szczęk i regulacje hamulca ręcznego należy powierzyć stacji obsługi.
Samochody FIAT 600 D i ZASTAVA (produkowana na licencji FIAT) jako samochody małolitrażowe w pełni odpowiadają swemu przeznaczeniu. Read more… »

Wymiana żarówek

W samochodzie CITROEN Dyane 6 instalowane są dwa rodzaje reflektorów głównych (firmy CIBIE i MARCHAL). Do oświetlenia samochodu używane są, niezależnie od typu reflektorów, następujące rodzaje żarówek:
— reflektory główne 45/40 W
— światła postojowe 4 W bagnetowe, z obsadą 0 8,75 mm
— oświetlenie tablicy rejestracyjnej 4 W bagnetowe,
— kierunkowskazy przednie i tylne 15 W bagnetowe,
— światło STOP 15 W bagnetowe, — oświetlenie wnętrza 7 W bagnetowe.
W celu wymiany żarówek w reflektorach ABIE należy:
— zdjąć ramkę dekoracyjną przez pociągnięcie jej do przodu
Następnie należy włożyć element optyczny na miejsce, zaczepić uchwyt C o obsadę, dociskając przy tym sprężynę B. Założyć ramkę ozdobną na miejsce tak, aby zaczepy A i B dobrze weszły na sprężyny C i D. [hasła pokrewne: kosta otomoto, ford elbląg, ford elbląg dostawcze ]
Podczas manipulowania nie należy w żadnym przypadku poruszać wkrętów A, które zapewniają prawidłową regulację reflektora. Aby wymienić żarówkę w reflektorach typu MARCHAL, wszystkie czynności wykonuje się w tej samej kolejności, z tym że element optyczny zamiast na zaczepie sprężystym zamocowany jest za pomocą wkręta C, który na leży odkręcić i element optyczny wyjąć, chwytając za zaczep B.
Zarówki świateł pozycyjnych umieszczone są w zwierciadle reflektora. Read more… »