Osłona silnika

Osłona silnika otwierana z przodu jest zawieszona na zawiasach umieszczonych na obu bokach przodka kadłuba nadwozia. Unoszenie osłony ułatwia dodatkowa sprężyna napinana w trakcie zamykania osłony. Obrzeża osłony silnika są ukształtowane w sposób uniemożliwiający ściekanie kropel wody z osłony do wnętrza przedziału silnikowego. Często obrzeża osłony silnika zaopatruje się nawet w elastyczne uszczelnienia, zapobiegające jednocześnie niepożądanym drganiom osłony. Osłonę silnika samochodu ciężarowego unieruchamia się często za pomoca zaczepów sprężynowych. Read more… »

Ciagniki gasienicowe

Ciągniki gąsienicowe . W budownictwie drogowym ciągniki gąsienicowe są stosowane jako wyposażenie maszyn drogowych oraz jako sita pociągowa do przeciągania ciężkich maszyn drogowych, Przyczep skrzyniowych i przyczep niskopodwoziowych. Czasami ciągniki gąsienicowe są używane jako siła napędowa różnych maszyn, np. łamaczy kamienia, betoniarek, kotłów do produkcji mas bitumicznych itp. W porównaniu do samochodów ciężarowych ciągniki gąsienicowe wykazują znacznie mniejszą szybkość przejazdu, -jednak przy silniku tej samej mocy mają znacznie większą siłę pociągową. Read more… »

Praca włożona w odkształcenie ogumienia wyrazi się powierzchnią acg, a praca, którą odzyskamy przez powrót ogumienia do stanu przed odkształceniem, wyrazi się powierzchnią dfg. Różnica obydwóch powierzchni przedstawia energię potrzebną na odkształcenie ogumienia. Praca tak określona odpowiada jednorazowemu pionowemu odkształceniu ogumienia (poszczególnych elementów opony), natomiast cały proces toczenia się opony, obciążonej siłą pionową, należy rozpatrzyć jako proces wielokrotnego odkształcenia poszczególnych elementów opony samochodu. W zasadzie więc opory, które powstają podczas toczenia się koła, są uwarunkowane pokryciem nieodwracalnych strat wywołanych histerezą współczynnik oporu toczenia (tarcia potoczystego). Wielkość współczynnika oporu toczenia f jest stosowana przy wszelkiego rodzaju obliczeniach oporów ruchu samochodowego. Read more… »

W obu przypadkach następuje odkształcenie ogumienia, co powoduje zwiększenie jego poślizgu oraz zwiększenie nieodwracalnych strat na histerezę opony (ma to znaczenie zasadnicze). Przy wysokich ciśnieniach wewnątrz ogumienia (ponad 6 kG/cm2) wielkość współczynnika f ustala się jako pewne minimum. Wynika to z tego, że przy odpowiednim stosunku ciśnienia wewnętrznego i obciążenia pionowego opony opona jako całość już nie odkształca się w tym przypadku odkształceniom podlega tylko zewnętrzna warstwa bieżnika. Typ i konstrukcja opon samochodowych ma zasadniczy wpływ na wielkości bezwzględne oporów toczenia. Na podstawie doświadczeń stwierdzono, że przy oponach mających różne ilości warstw płótna gumowanego opory ruchu będą tym większe, im więcej tych warstw ma opona. Read more… »

Współczynnik f może być określony albo przez badania laboratoryjne, albo też przez obserwacje na drodze. W tym ostatnim przypadku współczynnik f określa się za pomocą dynamometrów. Szybkość obracania się koła samochodu w granicach, w jakich następują zmiany tej szybkości podczas ruchu używanych obecnie samochodów, nieznacznie wpływa na wielkość współczynnika f. Na podstawie doświadczeń przeprowadzonych w laboratoriach drogowych ZSRR zmiany szybkości w granicach O – 45 km/godz nie powodują zmian oporów toczenia w ogóle. Przy dalszym dopiero wzrastaniu szybkości ruchu staje się widoczny jej wpływ na opory ruchu. Read more… »

CHARAKTERYSTYKA RUCHU POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

CHARAKTERYSTYKA RUCHU POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH . Projektowanie dróg opiera się na znajomości ruchu pojazdów samochodowych, najbardziej rozpowszechnionych pojazdów drogowych. Wszystkie elementy drogi powinny być dostosowane do warunków ruchu samochodowego, przy czym zasadnicze znaczenie ma tu ekonomiczność ruchu, a więc zachowanie na całej długości trasy stałej szybkości podstawowej i stałej ładowności wozów. Dla każdego technika drogowego niezbędna jest oprócz tego znajomość podstawowych cech charakterystycznych, jakich wymaga się od nowoczesnych samochodów, a jakie w całej pełni powinna zapewniać trasa drogowa. Należy tu omówić następujące podstawowe cechy nowoczesnych samochodów. Read more… »

Charakterystyczna jest tu największa szybkość dopuszczalna dla danego samochodu w danych warunkach drogowych. Średnia szybkość techniczna jak wiemy jest to iloraz długości drogi (w m lub km) przez całkowity czas ruchu (w sek lub godz) po odliczeniu czasu na postoje przymusowe i rozkładowe. Największa wartość szybkości technicznej zależy od wielu czynników, a więc od największej szybkości, jaką w ogóle może osiągnąć samochód na poszczególnych rodzajach nawierzchni (z uwzględnieniem wzniesień) od zrywu samochodu, tj. od jego zdolności rozwijania szybkości itp. Szybkość techniczna zależy również od typu samochodu i od jego przeznaczenia wpływ wymienionych czynników na szybkość jest zatem różny. Read more… »