Regulacja naciągu pasków klinowych

Napęd pompy wody i wentylatora oraz prądnicy przenoszony jest z koła pasowego, osadzonego na, wale korbowym, za pomocą dwóch pasków klinowych. Paski te z biegiem czasu ulegają wydłużeniu w związku z czym niezbędna jest okresowa regulacja ich naciągu. Naciąg paska należy sprawdzać co 5000 km przebiegu, a jeżeli pasek był wymieniony na nowy — co 500 km przez pierwsze 1500 km przebiegu. Ugięcie paska pod naciskiem kciuka powinno wynosić 10 + 15 mm.
Obsługę aparatu zapłonowego należy przeprowadzać w następujących okresach.
Co 1500 km przebiegu samochodu trzeba przekręcić o dwa, trzy obroty nakrętkę smarowniczki G.
Co 5000 km przebiegu samochodu należy wykonać następujące czynności:
— Sprawdzić stan styczek przerywacza. Zanieczyszczenia oraz niewielkie wżery i wypalenia należy usunąć pilnikiem korundowym lub paskiem drobnoziarnistego płótna ściernego. Jeżeli styczki przerywacza są znacznie wypalone, trzeba styki wyjąć i równo spiłować, a potem spolerować lub wymienić kompletny przerywacz. W tym celu należy odkręcić śrubę mocującą styk nieruchomy F, odkręcić nakrętkę śruby zacisku prądowego K i poluzować drugą nakrętkę śruby mocującej sprężynkę przerywacza I. Następnie po zdjęciu spręzynującej zawleczki H zdejmuje się z ośki przerywacz i wyjmuje styk nieruchomy. Przy zakładaniu nowego przerywacza kolejność czynności jest odwrotna. Następnie należy sprawdzić rozwarcie styków, wsuwając miedzy nie szczelinomierz. Krzywka wałka rozdzielacza powinna być przy tym ustawiona w położeniu dającym maksymalne rozchylenie przerywacza. Wielkość rozwarcia styków powinna wynosić 0,47—0,53 mm. W razie konieczności wielkość szczeliny reguluje się przez zluzowanie śruby mocującej styk nieruchomy F i odpowiednie przesunięcie tego styku.
— Oczyścić głowicę i palec rozdzielacza suchą szmatką. Obejrzeć przy tym dokładnie ich powierzchnie, a w razie zauważenia rys węglistych, głowicę lub palec wymienić. [więcej w: aluminium 6082, Przydatne akcesoria samochodowe na zimę, mechanizm zwrotniczy ]
— Smarowniczkę napełnić smarem ŁT-4. W celu nasmarowania wałka należy wkręcić o dwa, trzy obroty pokrywkę G smarowniczki.
— Wpuścić kilka kropli oleju silnikowego na sworzeń styku ruchomego i na wałek rozdzielacza, po zdjęciu palca.
— Sprawdzić stan sprężyn regulatora odśrodkowego przez obracanie wałkiem za palec rozdzielacza. Palec nie powinien obracać się w kierunku przeciwnym do roboczego kierunku obrotu wałka, zaś w kierunku zgodnym powinien obrócić się o kąt 30 0 , a po wypuszczeniu z ręki — powrócić do pierwotnego położenia.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: aluminium 6082 mechanizm zwrotniczy Przydatne akcesoria samochodowe na zimę