Rozrusznik (silniki elektryczne)

Jeżeli po włączeniu stacyjki w rozruszniku nie słychać w ogóle trzasku i rozrusznik nie obraca się, przyczyny należy szukać w włączniku elektromagnetycznym. W celu wyeliminowania ewentualnej niesprawności samego silnika elektrycznego, można na ułamek sekundy zewrzeć śruby A i B. Uwaga: iskrzy! Jeżeli w chwili zwarcia wirnik obrócił się, oznacza to, że usterki należy szukać w elektromagnetycznym włączniku.Po przebiegu około 15 000 km należy zdjąć blaszaną osłonę kadłuba rozrusznika. Przez otwory w kadłubie można skontrolować stan komutatora i szczotek. Jeżeli wnętrze rozrusznika jest zanieczyszczone, pył węglowy i kurz usuwa się pędzelkiem i wydmuchuje strumieniem sprężonego powietrza.W przypadku wymiany szczotek komutatora należy pamiętać, że szczotki rozrusznika różnią się zasadniczo od szczotek prądnicy. Szczotki rozrusznika mają kolor miedziany i grube przewody doprowadzające prąd. Szczotki można wymienić przez otwory w kadłubie, co wyjaśnia rysunek 36. [hasła pokrewne: samochody poleasingowe, wypożyczalnia samochodów poznań, wypożyczalnia samochodów Warszawa ]
Jeżeli po wyjęciu szczotek okaże się, że komutator jest nadpalony i czarny, należy rozrusznik wyjąć i rozebrać.
Rozrusznik nie ma łożysk kulkowych, lecz wirnik ułożyskowany jest w tulejkach brązowych. Do smarowania tych łożysk stosuje sie smar stały (np. ŁT-4). Po rozkręceniu obudowy można odłączyć pokrywy od środkowej części kadłuba i wyjąć wirnik.
Nadpalony komutator można oszlifować drobnoziarnistym papierem ściernym, a następnie oczyścić szmatką zwilżoną w benzynie ekstrakcyjnej.
Ponieważ przewód elektryczny łączący akumulator z rozrusznikiem nie ma bezpiecznika, należy dokładnie sprawdzić stan izolacji przewodu. Ewentualne uszkodzenie izolacji naprawia się przez owiniecie taśmą izolacyjną lub wsunięcie całego przewodu w rurkę gumową. Przypadkowe zwarcie przewodu rozrusznika z masą samochodu jest bardzo niebezpieczne, gdyż może stać się przyczyną pożaru.
Przyczyną niesprawności pozostałych silników elektrycznych jest najczęściej zanieczyszczenie komutatora lub całkowite starcie sie szczotek. Silnik wentylatora dmuchawy nagrzewnicy przeważnie nie ma łożysk tocznych, lecz oś wirnika ułożyskowana jest w tulejkach samosmarnych, Tulejki samosmarne wymagają jednak również dopływu oleju. Raz na dwa lata należy wybudować silnik wentylatora i nasmarować gęstym olejem silnikowym filc okalający tulejkę samosmarną. Tulejka wykonana jest z porowatego metalu zatrzymującego cząsteczki oleju.
Silnik dmuchawy nagrzewnicy pracuje w zakresie dużych obrotów (kilka tysięcy obrotów na minutę), dlatego też szczególnie ważne jest właściwe wyważenie łopatek turbiny wentylatora. Jeżeli turbina (lub śmigło) jest niewyważona, silnik drga i obniża sie jego sprawność.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: samochody poleasingowe Samochody używane wypożyczalnia samochodów poznań