Silnik

Doświadczony kierowca najłatwiej może określić stan techniczny silnika w czasie jazdy. Jeżeli silnik rozwija dużą moc, elastycznie przyspiesza, a zimny daje się łatwo uruchomić, to nie jest zużyty. Pierwszym objawem zużycia silnika jest utrudniony rozruch, spowodowany zmniejszonym sprężaniem w cylindrach.
Zużyty silnik czterosuwowy spala duże ilości oleju, co może spowodować wydobywanie się błękitnego dymu z rury wydechowej. Po otwarciu korka wlewu oleju do miski olejowej silnika należy obserwować kolor mgły olejowej. Jeżeli przy normalnie rozgrzanym i pracującym silniku z otworu wlewu oleju wyrzucane są spaliny, dowodzi to znacznego zużycia gładzi cylindrów i pierścieni tłokowych.
Niektóre niedomagania silnika można wykryć przez osłuchanie, przy czym można posłużyć się nawet dużym Wkrętakiem. Drewnianą rączkę wkrętaka przyciska się do ucha, a ostrze przykłada do pracującego silnika. Zależnie od miejsca wykrytych stuków i szumów można określić np. zużycie łańcucha napędu rozrządu, luzów w układzie tłok — korbowód – wał korbowy itp. W czasie osłuchiwania należy zmieniać prędkość biegu silnika oraz osłuchać odgłosy obrotów po wyłączeniu zapłonu. Wskazania ciśnieniomierza odczytuje się natychmiast po wyłączeniu rozrusznika.
Ciśnienie sprężania silnika można łatwo obliczyć mnożąc stopień sprężania przez współczynnik 1,2 do 1,3. Na przykład silnik, który ma stopień sprężania 7, powinien mieć ciśnienie sprężania 7 X 1 , 2 kG/cm2. [patrz też: długoterminowy wynajem samochodów, regały magazynowe, regały magazynowe dostawcze ]
Ciśnienie sprężania mniejsze 0 1 kG/cm2 od obliczonej wartości dowodzi zużycia silnika.
Różnica ciśnień zmierzonych w poszczególnych cylindrach nie powinna przekraczać 10% (w stosunku do najwyższych wartości).
Ponowny pomiar ciśnienia sprężania wykonuje Się PO wlaniu kilku oleju silnikowego do każdego cylindra. Wzrost ciśnienia po uszczelnieniu olejem 0 0,7 do 1,2 kG/cm2 świadczy o nieszczelności pierścieni tłokowych. Wzrost ciśnienia poniżej 0,7 kG/cm2 dowodzi prawdopodobnego zużycia przylgni zaworów.
W silnikach czterosuwowych pierwszym objawem zużycia jest zwiększone zużycie oleju, które występuje po około 40 000 do 80 000 kilometrów przebiegu samochodu.
Silniki dwusuwowe zużywają się prędzej i niejednokrotnie już po przebiegu 30 do 50 000 kilometrów występują charakterystyczne stuki spowodowane luzami sworznia tłokowego lub łożyska korbowodu.
Stopień zużycia silnika można określić za pomocą specjalnych przyrządów, którymi dysponują diagnostyczne stacje obsługi.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: długoterminowy wynajem samochodów regały magazynowe samochody dostawcze