Smarowanie podwozia

Skrzynka biegów oraz przekładnia główna wraz z mechanizmem różnicowym tworzą zwarty zespół napędowy, który znajduje się we wspólnej obudowie. U dołu obudowy znajduje się otwór spustowy zamknięty korkiem A, natomiast z boku znajduje się otwór wlewowy, który stanowi jednocześnie otwór kontrolny i jest zamknięty korkiem B.
Zużyty olej należy spuszczać niezwłocznie po powrocie z drogi, gdy cały zespół jest jeszcze dobrze nagrzany. Jeżeli samochód z jakichkolwiek względów nie może być eksploatowany, a chcemy wymienić olej to należy unieść tył samochodu i uruchomić silnik. Po kilku minutach pracy silnika olej rozgrzeje się na tyle, że można będzie go wymienić. W tym celu należy kluczem płaskim 14 mm wykręcić korek A. Wymianę oleju należy przeprowadzać na kanale lub na podnośniku, przy czym samochód powinien być ustawiony dokładnie poziomo.
Gdy ściekną resztki oleju, należy wkręcić korek A i wykręcić korek B (również kluczem 14 mm). Otwór wlewowy jest jednocześnie otworem kontrolnym i dlatego wlewając pomału olej należy uważać na moment, gdy zacznie sie on przelewać, co oznacza, że obudowa została całkowicie napełniona świeżym olejem. Ze względu na trudny dostęp do otworu wlewowego najlepiej jest wlewać olej specjalną pompką do oleju. Teoretycznie w obudowie powinno mieścić się 1,5 1 oleju, praktycznie jednak zwykle mieści się nieco mniej, gdyż niewielka jego ilość pozostaje na kołach zębatych i na dnie skrzynki biegów. [przypisy: pokrowce samochodowe, Wypożyczalnia samochodów Gdańsk, lustra magazynowe ]
Wytwómia zaleca stosowanie oleju SAE 90 EF. Olej ten może być z powodzeniem zastąpiony krajowym olejem Hipol 15. Wymianę oleju należy przeprowadzać po przebiegu 30 000 km, a kontrolę ilości oleju po 10 000 km. W razie wycieku oleju, można go uzupełnić jedynie tym samym gatunkiem oleju, jaki został wlany. Płukanie obudowy nie jest zalecane.
Ze względu na to, że przekładnia hipoidalna musi być smarowana wyłącznie odpowiednim do tego celu gatunkiem oleju/ w ra— zie braku właściwego oleju — lepiej jest przejechać nawet tysiąc kilometrów ponad normę, niż wlać niewłaściwy olej.
Sworznie zwrotnic oraz sworznie drążków kierowniczych należy smarować co 2500 km przebiegu smarem stałym STP. Do tego celu można użyć ręcznej smarownicy ciśnieniowej. Przed rozpoczęciem smarowania trzeba smarowniczki sworzni oczyścić z zewnątrz ze wszelkich zanieczyszczeń. Smar należy wtłaczać tak długo, aż ze szczelin zacznie wydostawać się świeży smar.
Jeżeli smaru nie można wtłoczyć do smarowniczki, świadczy to o znacznym zanieczyszczeniu smarowniczki lub tzw. zapieczeniu sworznia. Należy wówczas spróbować wtłoczyć smar za pomocą wysokociśnieniowej smarownicy na stacji obsługi. W razie niepowodzenia konieczne jest rozebranie i oczyszczenie przegubu. Warto przy tym zalecić częstsze smarowanie sworzni (co ok. 1500 km) w okresie wiosny i jesieni, kiedy na jezdni jest dużo wody. Swieży smar usuwa wilgoć i zapobiega korozji połączeń przegubowych.
Obudowa przekładni kierowniczej powinna być napełniona olejem SAE 90 EP lub Hipol 15, jak obudowa zespołu napędowego. W obudowie przekładni mieści się 0,12 1 oleju. Wytwórnia nie zaleca wymiany oleju w obudowie przekładni kierowniczej aż do czasu jej naprawy. Wystarczy okresowo, np. podczas obsługi sezonowej, sprawdzać poziom oleju, który powinien sięgać do dolnej krawędzi otworu wlewowego. W razie konieczności uzupełnienia oleju, należy dolać takiego samego oleju, jaki znajdował się w przekładni.
Łożyska kół należy smarować smarem ŁT-4 po przebiegu 20 000 km. Ze względu na dość kłopotliwe zdejmowanie piast kół i w związku z tym konieczność posiadania odpowiedniego wyposażenia, czynność smarowania łożysk kół zaleca się powierzyć stacji obsługi.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: lustra magazynowe pokrowce samochodowe Wypożyczalnia samochodów Gdańsk