W obu przypadkach następuje odkształcenie ogumienia, co powoduje zwiększenie jego poślizgu oraz zwiększenie nieodwracalnych strat na histerezę opony (ma to znaczenie zasadnicze). Przy wysokich ciśnieniach wewnątrz ogumienia (ponad 6 kG/cm2) wielkość współczynnika f ustala się jako pewne minimum. Wynika to z tego, że przy odpowiednim stosunku ciśnienia wewnętrznego i obciążenia pionowego opony opona jako całość już nie odkształca się w tym przypadku odkształceniom podlega tylko zewnętrzna warstwa bieżnika. Typ i konstrukcja opon samochodowych ma zasadniczy wpływ na wielkości bezwzględne oporów toczenia. Na podstawie doświadczeń stwierdzono, że przy oponach mających różne ilości warstw płótna gumowanego opory ruchu będą tym większe, im więcej tych warstw ma opona. Na przykład opory ruchu dla opony mającej 6 warstw przy szybkości ruchu około 50 km/godz są większe o 7 % niż opory ruchu dla opony O 4 warstwach. Przy szybkości 100 km/godz różnica ta wynosi 4 %. Dla opon zużytych, gdy mniejsza ilość materiału gumowego bierze udział w odkształceniu, opory toczenia są mniejsze. Obniżenie z tego powodu może sięgać do 15 %. Uwagi te są ważne tylko przy nawierzchniach twardych podlegających odkształceniom w znikomym stopniu. Przy nawierzchniach małoodpornych oraz drogach gruntowych większa część strat na pokonanie oporów polega na nieodwracalnych procesach, jak ściskanie, przesuwanie się, poślizg. W porównaniu z tymi stratami straty na odkształcenie się opony są nieznaczne. W takich przypadkach dobrze jest dopuścić większe straty na odkształceniu się opony, natomiast możliwie zmniejszyć straty na odkształceniu się samej nawierzchni. W ten sposób całość strat na pokonanie oporów zostanie zmniejszona. Aby osiągnąć zmniejszenie się odkształceń nawierzchni małoodpornych, należy zwiększyć płaszczyznę dotyku opony do nawierzchni. Osiąga się to przez obniżenie ciśnienia wewnętrznego w ogumieniu, gdyż współczynnik oporu toczenia będzie wówczas mniejszy. [więcej w: inhibitor korozji, wynajem samochodów warszawa, przyczepy samochodowe ]

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: inhibitor korozji przyczepy samochodowe wynajem samochodów warszawa