Współczynnik f może być określony albo przez badania laboratoryjne, albo też przez obserwacje na drodze. W tym ostatnim przypadku współczynnik f określa się za pomocą dynamometrów. Szybkość obracania się koła samochodu w granicach, w jakich następują zmiany tej szybkości podczas ruchu używanych obecnie samochodów, nieznacznie wpływa na wielkość współczynnika f. Na podstawie doświadczeń przeprowadzonych w laboratoriach drogowych ZSRR zmiany szybkości w granicach O – 45 km/godz nie powodują zmian oporów toczenia w ogóle. Przy dalszym dopiero wzrastaniu szybkości ruchu staje się widoczny jej wpływ na opory ruchu. Istnieją wzory doświadczalne, podające zależność współczynnika oporu toczenia od szybkości ruchu i od rodzaju ogumienia samochodowego (również i od ciśnienia wewnątrz ogumienia) czynnika f ze wzrostem szybkości tłumaczy się tym, że następuje zwiększenie się strat energii na histerezę przy zwiększeniu się ilości cyklów odkształceń w jednostce czasu. Jest to widoczne, zwłaszcza przy małym ciśnieniu powietrza w ogumieniu, a wobec tego – przy małej sztywności. W razie zwiększenia się ciśnienia wewnętrznego wpływ szybkości ruchu na wielkość współczynnika oporu f zmniejsza się. Tłumaczy się to tym, że przy wysokim ciśnieniu wewnętrznym następuje zmniejszenie się odkształceń, a w związku z tym do pewnego stopnia równoważą się straty na opory ruchu. Dla samochodów wyścigowych (bardzo znaczne szybkości ruchu) współczynnik f zmienia się w większym stopniu występuje to zwłaszcza przy szybkościach ruchu ponad 100 km/godz. Badania nad ogumieniem o ciśnieniu wewnętrznym 4,0 kG/cm2 oraz obciążeniu pionowym 400 kG wykazują że przy ciśnieniu wewnętrznym stałym zwiększenie obciążenia pionowego powoduje wzrost współczynnika oporu toczenia. Przy stałym obciążeniu pionowym zmniejszenie ciśnienia wewnętrznego jest również przyczyną zwiększenia współczy nnika f. [podobne: inhibitor korozji, Naprawa samochodu w warsztacie samochodowym, Akcesoria samochodowe a eksploatacja pojazdu ]

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: Akcesoria samochodowe a eksploatacja pojazdu inhibitor korozji Naprawa samochodu w warsztacie samochodowym