W okresie eksploatacji zimowej należy układ chłodzenia dokładnie chronić przed zamarznięciem. Zamarznięcie wody w układzie chłodzenia może doprowadzić do zupełnego zniszczenia silnika.W okresie zimowym (od I.XI do 31.111), zwłaszcza gdy samochód przechowywany jest w nieogrzewanym garażu lub przewiduje się dłuższe postoje na wolnym powietrzu, układ chłodzenia napełnia się specjalnym płynem o obniżonym punkcie krzepnięcia (tzw. popularnie mieszanką trudno zamarzającą). Płyny takie zapewniają pełne bezpieczeństwo układu chłodzenia silnika, gdyż w miarę potrzeby można nawet sporządzić mieszankę, która zamarza dopiero poniżej —40 oc.
Do najlepszych płynów o obniżonym punkcie krzepnięcia na leżą mieszanki zawierające glikol etylowy lub glikol propylowy. Jedną z zalet tego rodzaju mieszanek jest to, że w każdej chwili można stwierdzić procentową zawartość glikolu, mierząc ciężar właściwy mieszanki areometrem.
Mieszanki trudno zamarzające można sporządzić we własnym zakresie, jednak najlepsza jest gotowa mieszanka glikolowa, którą można nabyć w stacjach CPN, o temperaturze zamarzania —40 o c. [więcej w: mechanik samochodowy, skup aut, panele fotowoltaiczne ]
W stacjach CPN można nabyć barwiony na czerwono płyn niezamarzający do chłodnicy o nazwie „Borygo”. Płyn ten można stosować zarówno w okresie letnim jak i zimowym. Płyn Borygo zawiera 50% wody. Temperatura krzepnięcia (zamarzania) płynu zależna jest od procentowej zawartości wody. Orientacyjnie temperaturę krzepnięcia płynu o nieznanej zawartości wody można więc określić na podstawie pomiaru jego gęstości za pomocą areometru w temperaturze 20 oc. Z wyżej podanej tabeli odczytuje się przybliżoną temperaturę krzepnięcia odpowiadającą zmierzonej gęstości.
Paski klinowe nie wymagają żadnej konserwacji, lecz należy chronić ich powierzchnię przed smarem i tłuszczami oraz produktami naftowymi.
Łożyska toczne pompy wody należy smarować po przejechaniu około 300 do 500 km. Do smarowania pompy wody stosuje się smar stały ŁT-4- Smar wtłacza się przez specjalną smarowniczkę znajdującą się na kadłubie pompy.
W samochodzie FSO Warszawa lub Moskwicz smar należy wtłaczać ręczną smarownicą. Smar tłoczy się tak długo, aż zacznie uchodzić przez widoczny na kadłubie otworek kontrolny.
W samochodzie SKODA łożyska pompy wody smarowane są za pomocą specjalnej smarowniczki Stauffera, w której pokręca się pokrywkę o pół do jednego obrotu co 500 km przebiegu.
Podczas smarowania łożysk pompy należy sprawdzić, czy woda nie przecieka przez uszczelnienia wałka wirnika. W przypadku stwierdzenia przecieków należy pompę rozebrać i wymienić tarczkę uszczelniacza.

Tags: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: mechanik samochodowy panele fotowoltaiczne skup aut